Uppsalahem väljer Telenor Sverige och Open Universe för öppet nät

Telenor Sverige har genom sin kommunikationsoperatör Open Universe vunnit bostadsbolaget Uppsalahems upphandling av bredbandsnät. Affären omfattar ett bestånd på cirka 12 000 bostäder med omkring 25 000 boende.

Med Open Universe som kommunikationsoperatör i sitt öppna nät kan Uppsalahem erbjuda sina boende tillgång till bredband med hög hastighet och ett brett utbud av leverantörer av moderna bredbandstjänster så som bredband, TV och telefoni.

–        Genom Open Universe får Uppsalahem tillgång till både en infrastruktur som klarar framtidens krav och ett brett tjänsteutbud. Vi ser deras val som ett kvitto på att marknaden efterfrågar en kommunikationsoperatör som tar ett helhetsansvar för den komplexa värdekedja som öppna bredbandsnät är, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef företagskunder på Telenor Sverige.

De första bostäderna börjar anslutas under senare delen av 2012 och målet är att samtliga bostäder ska vara anslutna till 2015. Kontraktet som kommunikationsoperatör sträcker sig från 2012 till 2019.

Att skapa bra förutsättningar för Uppsalahems kunder att använda sig av modern teknik och nya tjänster är viktigt. Vi använder TV:n och datorn på helt annat sätt idag och det ger andra krav på bredbandshastighet, säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.