Vallentuna kommun väljer Telenor för sin telefoni

Telenor Sverige har tecknat ett avtal med Vallentuna kommun om att leverera ”Kommunikation som tjänst”. Avtalet innebär att Telenor tar ett helhetsansvar för kommunens växel- och telekommunikationsplattform som omfattar mobil och fast telefoni.

– Offentlig sektor ställer höga krav på effektivitet och kvalitet. Med hjälp av ”Kommunikation som tjänst” kan Vallentuna kommun integrera sin mobila och fasta kommunikation och på så sätt bli effektivare och sänka sina kostnader genom att utnyttja mobilt arbetssätt, säger Mats Lundquist, affärsområdeschef Företag Telenor Sverige.

Avtalet med Vallentuna kommun löper över tre år och omfattar 250 fasta samt 800 mobila anknytningar.

– Tidigare hade vi flera leverantörer av telefonitjänster och lösningen var baserad på fasta anknytningar med fristående mobiler. Vi ville minska administrationen och öka vår tillgänglighet för våra medborgare. Med Telenor som helhetsleverantör får vi en större flexibilitet och ökad kontroll på våra kostnader, säger Catrin Andersson, IT- och kommunikationschef på Vallentuna kommun.

• kommunikation som tjänst
  • mobiltelefoni