YIT ingår nordiskt avtal med Telenor och Elisa

Telenor har tillsammans med sin partner Elisa ingått avtal med det finska bygginstallationsbolaget YIT om leverans av nordiska kommunikationslösningar. Kontraktsvärdet för Telenor är på ca 100 miljoner norska kronor. YIT har valt Telenor och Elisa som leverantörer av kommunikationslösningar i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Avtalet omfattar leverans av Nordic Connect, Telenors nordiska IP-nätverk, mobil- och IP-telefoni, One Phone Concept och växellösningen inContact. I Sverige omfattar avtalet datakommunikationstjänster. Genom avtalet får YIT en lösning som gör att de stegvis kan knyta samman alla sina nordiska arbetsplatser i ett telefoni- och datakommunikationsnätverk. Avtalet löper över 3 ½ år, och för Telenor har det ett årligt värde på NOK 28 miljoner (exklusive Finland). "När vi ska göra stora inköp, ser vi efter partners som visar ett genuint engagemang för att tillsammans med oss utveckla driftskoncept och system för hela YIT-gruppen. Telenor och Elisas nordiska IT- och verksamhetsexpertis kommer definitivt att ge oss synergier och kostnadsbesparingar," säger Tutu Wegelius-Lehtonen, Director of sourcing and logistics i YIT. "Stadigt fler företag har behov av kommunikationslösningar som fungerar på tvärs över landsgränserna i Norden, och i Telenor är vi mycket glada för att YIT har valt oss och Elisa som nordisk leverantör. Med Nordic Connect uppnår våra kunder stordriftsfördelar då vi kan erbjuda dem gemensamma produkter och tjänster i hela Norden. Genom samarbetet med Elisa kan vi också inkludera Finland i våra leveranser," säger Kjell-Erik Tenold, VD i Telenor AB och ansvarig för nordiska storkunder i Telenor-gruppen. Om YIT: YIT är leverantör av tekniska bygginstallationer, och erbjuder totallösningar, enskilda leveranser och service inom elektro, ventilation, värme/kylning och energibesparing, rör, automatisering, IT, audiovisuellt och säkerhet. Bolaget har huvudkontor i Finland och runt 24.000 anställda i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Baltikum och Ryssland. Omsättningen är på ca 3 mrd euro per år. http://www.yit.fi/main.asp?path=1;4620 Om Telenor Telenor är ett av Norges största börsnoterade bolag med en omsättning under 2005 på 68,9 miljarder norska kronor. Antal anställda vid utgången av 2005 var ca 27 600, varav 16 700 utanför Norge. Telenor är marknadsledande i Norge inom telekommunikation, datatjänster och mediadistribution, och har en betydande internationell verksamhet, speciellt inom mobilkommunikation. Telenor är noterat på Oslo Børs (TEL) och på Nasdaq i New York (TELN). I Sverige representeras Telenor av Telenor AB, Bredbandsbolaget, Vodafone, Djuice och Canal Digital. För mer information Kommunikationsdirektör Anders Bredesen, YIT, tlf: +47 92463000 Informastionschef Arild S. Johannessen, Telenor ASA, tlf: +47 48191921