Stadsdelsförnyelse i Östra Sätra

Sätra är en grön stadsdel i Gävle. Sätraängarna ligger mitt i stadsdelen och är en uppskattad grönyta för rekreation. Trafiken går i ringled runt området, så de boende har bilfria gång- och cykelvägar till förskolor och skolor.

Projektet Sköna gröna Sätra, ett upprustningsprojekt med miljö- och energiförtecken går av stapeln 2012. Projektet syftar till att skapa en hållbar stadsdel utifrån ekonomisk-, social-, ekologisk-, och estetiskt perspektiv och där de boende genom bodemokrati är med och påverkar sin närmiljö.

Projektet kommer i första hand att handla om upprustning i Gavlegårdarnas fastighetsbestånd i Östra Sätra men kommer även att beröra områden såsom Sätraängarna, Tickelsbäcken, delar av Sätracentrum samt en översyn av infrastrukturen såsom gång- och cykelvägar samt lokaltrafiken.

Projektet är ett samarbetsprojekt där Gavlegårdarna är projektsamordnare genom Tema landskapsarkitekter. Under arbetets gång är förhoppningen av flera samarbeten mellan olika organisationer, föreningar, företagare, skolor, förskolor, seniorboende och äldreboende skall komma att ske. Redan i projektets inledning finns flera samarbetspartners där alla bidrar med sin kunskap och resurser till arbetet.

Projektet startade 2011 och är en del av den stadsdelsförnyelse som Gavlegårdarna genomför i Östra Sätra och beräknas pågå fram till 2018.