Den nya vägen från Malmöleden till hamnen, Hamnleden väg E4

Helsingborgs stad och Trafikverket, i samverkan som väghållare, upprättade under 2010 en vägutredning med tillhörande miljökonsekvensbeskrivning avseende Hamnleden. Den nya vägen från Malmöleden till båtarna och industrierna är en förutsättning för att H+området ska kunna byggas ut. Tema har varit processledare i både förstudie och vägutredning och även haft rollen som informatör i vägutredningen.

I ett framtidsperspektiv, där hänsyn bland annat har tagits både till stadsutvecklingsprojektet H+ och Ramlösa stationsområdes utvecklingsmöjligheter samt till en framtida fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, har den Södra korridoren bedömts vara lämpligast.

Vägutredningen analyserade, utvärderade och jämförde sinsemellan de korridorer som i en tidigare förstudie identifierades och som beslöts att utredas vidare. I korridorerna studerades olika möjliga alternativa sträckningar och utformningar för Hamnleden / väg E4.

Nu fortsätter arbetet med Hamnleden med framtagande av arbetshandlingar där Tema är biträdande projektledare åt Helsingborgs stad och Trafikverket.

Kontaktperson: Håkan Sundell, 040-664 12 17