"Ett fantastiskt rum med läckert ljus dit alla vill gå"

När Patent- och registreringsverket behövde utöka sina lokaler med en gemensam samlingsplats för lunch, fika och olika aktiviteter föll valet på att bygga om vindsvåningen. Ett problem var dock att att det inte fanns något naturligt ljusinsläpp och på grund av K-märkningen kunde inte nya fönster tas upp. Men med hjälp av en genomarbetad planlösning och en spännande ljussättning uppnåddes visionen - "att skapa ett fantastiskt rum med läckert ljus dit alla vill gå".

För att skapa en ljussättning som krävdes för det 270 kvadratmeter stora dagsljuslösa rummet, engagerade Tema företaget Ljusrum. Tillsammans utarbetade Tema och Ljusrum en färgsättning genom ljussättningen. Det är ett skimrande färgspektra som pulserar efter önskemål i rummet och skapar en flexibel ljussättning med möjlighet till olika typer av stämningsljus.

Inredningen stöder färgerna genom att vara reflekterande, eller förstärkande. Guldfärg används i flera fält i taket och på målade möbler. Mattan har silvertrådar i sin lugg och de klädda sofforna har textil med metalliskt skimmer. Vita bordsytor fångar fint upp färgen, när ljuset målar rummet. Husets har sitt ursprung i 20-talet och på vinden hittades flera vackra glasarmaturer som återanvänds tillsammans med den ultramoderna inredningen. En futuristisk inredning var målet, eftersom PRV kommer i kontakt med framtidens material, tekniker och produkter i de patent man arbetar med.

Kontaktperson: Arkitekt SAR/MSA Ulla Bladh eller arkitekt SIR/MSA Karolina Hammar 08-690 28 00

• inredning
  • kontor