Förnyelse av Kolgahuset, Malmö

Kolgahuset ligger i kvarteret Kolga och byggdes mellan 1934-1935. Byggnaden anses vara Malmös första funktionalistiska byggnad och hyste ursprungligen Skånska Cementgjuteriets administrationslokaler. Idag fungerar Kolgabyggnaden som ett kontors- och bostadshus.

Tema har varit arkitekter till projektet sedan ett tidigt skede och har arbetet med att bygga om, rusta upp och förnya byggnaden. Tema har strävat efter att bibehålla husets ursprungliga karaktär, såväl exteriört som interiört. Produktionen pågår för fullt och resultatet kommer att bli öppna kontorslokaler samt nyplanerade bostadslägenheter. Även ett fåtal stora paradlägenheter från förr bibehålls efter restaurering. På grund av byggnadens ålder har det vid flera av rivnings- och ombyggnadsarbeterna uppstått flera överraskningar som har behövts lösas på plats. .

Tema har upprättat fullständiga handlingar för generalentreprenand åt Stena Fastigheter AB och Otto Magnusson AB fungerar som generalentreprenör för projektet. I maj 2012 väntas lägenheterna bli klara för besiktning.

Kontaktperson: Mats Blomqvist, 040-664 12 08