Koncept för radhus med energiprofil, Zero Energy Building

Tema och Skanska arbetar med ett koncept för radhus, där fokus ligger på spännande, kontemporär arkitektur och en stark energiprofil.

Arbetsprocessen utgår från work-shop-modellen, där gruppskisser och modellarbete genomförs i nära samarbete med beställaren. Till en början för att utveckla en gemensam värdegrund och därefter för att ge konceptet arkitektonisk form.

Husen optimeras för att vara självförsörjande på el och värme. Att integrera den bästa energiteknik marknaden erbjuder i arkitekturen är en av förutsättningarna i projektet, vad gäller isoleringsmaterial, liksom solceller och solfångare.

Bostadskonceptet har tydliga och generösa rum, där det sociala livet står i fokus. Trädgårdsrummen har ett nära samband med köket och rum för samvaro i markplanet. Den centralt placerade trappan knyter samman bostaden över tre våningsplan, där rum för samvaro finns på de första två planen och sovrum på plan två och tre. Husen laddas med unika kvaliteter; Kök och utekök blir ett när glaspartierna öppnas varma sommardagar, rymden i samvarorummet på plan två, interiöra och exteriöra balkonger, samt master bedroom med egen klädkammare och badrum, för att ge några exempel.

Kontaktperson: Kjell Sandqvist, 040-664 12 06