Skandionkliniken, den första i sitt slag i Norden

Klinik som klarar strålbehandling

Våren 2015 blir det premiär för protonterapi i Uppsala. Då öppnar Akademiska sjukhuset Skandionkliniken, först i Norden med denna avancerade strålbehandling för cancerpatienter. Tema är byggledare och kvalitetsansvarig under det komplexa uppförandet av kliniken.

I juni 2011 togs det första spadtaget till Nordens första klinik för protonterapi, som kommer att ligga i nära anslutning till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Tema är byggledare och kvalitetsansvarig enligt PBL vid uppförandet av den
13 500 kvadratmeter stora anläggningen.

– Skandionkliniken är ett stort och komplext uppdrag. Den dyrbara och avancerade utrustningen ställer höga krav på de byggtekniska lösningarna, säger Per Nordlund, uppdragsansvarig på Tema.

Extremt tjocka väggar

Strålbehandlingen medför en del väldigt annorlunda krav. Bland annat kommer väggarna i behandlingsdelen att vara hela 3,5 meter tjocka.

– På Tema känner vi oss dock trygga i rollen som byggledare med god erfarenhet av den här typen av komplicerade uppdrag. Tema är också projekt-, projekterings-, bygg- och installationsledare vid uppförandet av det 33 000 kvadratmeter stora Psykiatrins Hus i Uppsala, fortsätter Per Nordlund.

Akademiska hus är byggherre för Skandionkliniken och NCC Construction är entreprenör. Projektkostnaden beräknas till cirka 917 miljoner kronor.

Kontaktperson: Per Nordlund, 018-17 08 39