Sköna gröna Sätra! Östra Sätra, Gävle

Tema arbetar med att ta fram miljöförbättrande åtgärder för Sätra, ett bostadsområde från 60-talet i Gävle. Vårt uppdrag omfattar fyra områden; energi, vatten, avfall och boendemiljö. Arbetet ska resultera i en rapport som sedan överlämnas till delegationen för hållbara städer. Vår förhoppning är att de miljöförbättrande åtgärderna sedan realiseras.

Ambitionen är att Sätra ska bli ett föredöme för omhändertagande av vatten och energi. Miljötekniska och pedagogiska lösningar ska prövas och Sätra kan i förlängningen utgöra en förebild för ombyggnad av liknande områden, en provkarta av lösningar i stor skala. De pedagogiska lösningarna omfattar insatser för att göra de boende medvetna om hur deras val och livsstil påverkar utvecklingen mot en hållbar stadsdel.

Kontaktperson: Johan Forsman, 08-690 28 35