Vallentuna bibliotek

Efterlängtad mötesplats i Vallentuna

Hösten 2012 ska ett nytt kombinerat bibliotek och kulturhus stå färdigt i hjärtat av Vallentuna centrum. Det är tänkt att bli en knutpunkt för kulturell verksamhet i denna kranskommun norr om Stockholm. Tema står för projekt- och byggledning under genomförandefasen.

Vallentuna bibliotek har länge behövt större lokaler, med fler läsplatser, studierum och grupputrymmen. Men det nya huset i Kommunalhusparken blir mer än ett större bibliotek. Det får en separat utställningslokal, en kreativ verkstad och ett stort kulturrum som kan användas till allt från möten till teater-, musik- och dansföreställningar. I kulturhusets entré blir det kafé och utställningsplats för kommuninformation.

Bergvärme i storlek Large

Ambitionerna är höga för Vallentunabornas efterlängtade mötesplats. Det nya huset blir totalt cirka 5 300 kvadratmeter i fyra våningsplan, med garage i botten. Huset ska vara attraktivt, långsiktigt hållbart, flexibelt, tillgängligt, nyskapande och roligt för barnen. Ett val man har gjort för att minska byggnadens miljöbelastning är att utnyttja bergvärme för uppvärmningen. Det är ovanligt när det gäller en så pass stor byggnad.

Den del av parken som blir kvar efter bygget rustas dessutom samtidigt upp och blir en riktig blomsterpark med tusentals blommor och en lekyta för barn. Även inne i kulturhuset prioriteras barnen och deras familjer. Förutom vanliga biblioteksaktiviteter kommer det till exempel även att finnas rum för musiklektioner och musiklek för Vallentunas barn.

Projekt- och byggledning

Tema har kommit in i projektet först under själva genomförandet och ansvarar för projekt- och byggledning. Den rollen innebär att man under produktionens gång bevakar kvalitet och ekonomi samt att den avtalade tiden för genomförandet hålls. Här bidrar den stora rutinen hos Temas erfarna
projekt- och byggledare till att man kan uppnå optimal effektivitet.

– När vi kommer in så här sent i ett projekt kan vi inte påverka de handlingar som används, men vi hjälper beställaren att hantera kostnader och säkerställa rutinerna. Vi är dem behjälpliga inom ekonomi, juridik och kvalitet. Utan oss hade kommunens nota definitivt blivit mer än de cirka 100 miljoner kronor som produktionskostnaden nu landar på och genomförandet hade dragit ut på tiden, sammanfattar Åke Lesant, projektledare på Tema.

Kontaktperson: Åke Lesant, 08-690 28 43