Högsta betyg till Stockholms nya galoppbana!

Förra veckan var det förhandsvisning av Bro Park - Stockholms nya, moderna galoppbana. Tema utformar den nya banan och har arbetat med projektet från start. Under förhandsvisningen provreds banan av Per-Anders Gråberg, Fredrik Janetzky, Josephine Chini och Madeleine Smith - några av Sveriges främsta jockeys.

Galopp_inlagg2

Championjockeyn Per-Anders Gråberg gav banan högt betyg:

-Den nya banan är otrolig! Den är inbjudande för både oss jockeys och hästen och möter alla förväntningar. Banan i Bro Park håller samma klass som några av världens bästa banor, säger Per-Anders Gråberg.(Svensk Galopp, pressmeddelande 2015-08-27)

Emma Lundborg är landskapsarkitekt på Tema och har arbetat med projektet sedan idéstadiet. Nedan tillsammans med projektledare Kjell Svensson från Röda Tråden.

Galopp_inlagg

- Det är glädjande att se att vår struktur fungerar, banan smälter väl in i landskapet och kulturbärande element som trädalléer har sparats och ramar nu vackert in anläggningen. De nya vägarna känns självklara i sina lägen och framförallt - jockeys och hästar är nöjda! berättar Emma.

Mycket arbete återstår. Läktarbyggnaden ska färdigställas, stallbyggnader för 160 hästar är under byggnation, planteringar ska anläggas.

- Det ser lovande ut, vi ser fram emot den officiella invigningen i juni 2016, berättar Emma.

Bilden nedan: illustrationsplan med bansträckningen

ILLUSTATIONSPLAN_A0_20141201