Malmö Stadsbyggnadspris till Dockterrassen i Västra Hamnen

Tema arkitekter har tillsammans med JWH Arkitekter tilldelats Malmö Stadsbyggnadspris för Dockterrassen i Västra Hamnen. Projketet har genomförts i samverkan mellan arkitektkontoren och JM är byggherre.

Byggnaden ligger direkt vid Dockplatsen och de flesta av de 85 lägenheterna har utsikt över Öresund. Fasader i rödbrunt skärmtegel och ljus puts och stora balkonger ger byggnaden en marin karaktär.

Juryns motivering
Del av motiveringen: "Bostadshuset brf Dockterrassen är ett utmärkt exempel på hur arkitekten löst gestaltningen på den så viktiga hörntomten mot det offentliga rummet - Dockplatsen. Arkitekten har på ett utmärkt sätt läst platsen och givit byggnaden ett eget uttryck efter platsens villkor. Projektet uppfyller också kraven på verksamheter i bottenvåningen vilket skänker liv åt den omgivande stadsmiljön."

Västra hamnen - det mest expansiva området i Malmö
Västra hamnen - före detta Kockumsområdet - är det mest expansiva området i Malmö. Området rymmer både Bo-01 området med Turning Torso och Wihlborgs Dockanområdet kring den forna torrdockan. Tema har arbetat med ett antal bostads- och kontorsprojekt i området.

Läs mer om stadsbyggnadspriset på http://www.malmo.se/stadsbyggnadspris

Kontaktperson: Arkitekt SAR/MSA Louise Mossum 040-664 12 00

• tema arkitekter