Uppsala Nya Tidnings stadsmiljöpris till Dragarbrunnsgatan

Uppsala Nya Tidnings stadsmiljöpris 2012 går till Anna Varenhorst och Ronnie Nilsson på Tema för omvandlingen av Dragarbrunnsgatan. Tema har utformat en del av gatan till en trivsam plats med inspiration från ett hemtrevligt vardagsrum. Priset utdelas årligen till en förbättring av stadsrummet som "vidgat stadskärnan på ett positivt sätt". Förra året vann Tema stadsmiljöpriset för Blåsenhus.

Flera små rum i rummet
Tema har skapat en stilfull och trivsam plats mitt i stadsbruset. En plats med flera små rum i rummet, vilka hämtar sin inspiration från en hemtrevlig vardagsrumsmiljö. Denna känsla skapas med hjälp av vardagsrumslika belysningsarmaturer, bänkar som påminner om hörnsoffor och en matta av små gatstenar som ger intryck av en ryamatta.

- Det finns bara just här och skapar en egen identitet för platsen. Även den konstnärliga utsmyckningen, som Natasha Dahnberg och Katarina Sundkvist Zohari från konstnärskollektivet Haka stod för, förstärker intrycket av vardagsrum. En husvägg pryds av en målad spetsgardin, mönstret av en spetsduk har blästrats in i bänkarna och krukväxter i brons växter upp ur marken, vilket dessutom är en blinkning till att Olof Rudbeck en gång hade en trädgård på platsen, säger Anna Varenhorst.

Juryns motivering:
"Med värme, fantasi och humor skapar den gestaltande gatuinramningen på Dragarbrunnsgatan, i anslutning till Vretgränd, trivsel och lugn. Dess egensinnigt lekfulla former bjuder stressade pendlare att hejda tempot mitt i stadens nya, livliga stråk. Så kan en avskild bakgata bli ett besjälat vardagsrum."

• stadsmiljöpris
  • dragarbrunnsgatan