Länsförsäkringar Stockholm flyttar till 5 667 kvm i Frösunda

Länsförsäkringar Stockholm flyttar sitt huvudkontor från Gärdet till Frösunda norr om Stockholm. Hyresvärd blir Credit Suisse och tillträde sker under det första halvåret 2016. Tenant & Partner har bistått som rådgivare till Länsförsäkringar Stockholm och Newsec har agerat rådgivare och förvaltare åt fastighetsägaren Credit Suisse.

Länsförsäkringar Stockholm inledde under juni 2014 ett projekt i avsikt att se över samtliga etableringar i Stockholm. Man har nu beslutat att lämna Tegeluddsvägen på Gärdet i Stockholm, där huvudkontoret för närvarande är lokaliserat, och flytta till Telegrafgatan 8 i Frösunda, Solna. De nya lokalerna omfattar 5 667 kvm och ägs av CS Euroreal genom Telegrafgatan RE, en fond förvaltad av Credit Suisse Asset Management Immobilien KAG.

Syftet med projektet var att se över kostnaderna för lokalförsörjningen och att skapa möjligheter till en starkare profilering. Viktiga parametrar var även närhet till goda kommunikationer, lokalernas flexibilitet och möjligheten att arbeta i en öppen planlösning. Flera lokalförslag undersöktes men till slut var det Credit Suisse, med Newsec som förvaltare, som ansågs kunna erbjuda den bästa lösningen i förhållande till organisationens långsiktiga mål.

– Att kunna ha säljkontor och huvudkontor i samma lokaler och i ett bra och synligt läge skapar rätt förutsättningar för fortsatt framgång, säger Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar Stockholm. Flytten innebär också lägre hyreskostnader för oss, vilket bidrar till vår fortsatta jakt på lägre kostnader och därmed ökad konkurrenskraft.

Tenant & Partner har bistått Länsförsäkringar Stockholm genom hela projektet – från initial behovsanalys fram till tecknat hyresavtal, och kommer att fortsätta driva flyttprojektet.