Rexel bygger nytt i Jordbro

Elgrossisten Rexel har tecknat avtal med Skanska om att utveckla ett nytt distributionscenter med tillhörande kontor i Jordbro söder om Stockholm. Anläggningen byggs i Jordbro Företagspark och omfattar cirka 15 600 kvm. Tenant & Partner har bistått Rexel i projektet.

Rexel Sverige AB ingår i den världsledande franska elgrossistkoncernen Rexel. Bolaget är en av Sveriges största elgrossister, med ett brett sortiment av elmateriel samt innovativa produkter och system för smarta lösningar. Bolaget, vars huvudkontor är beläget i Älvsjö, sysselsätter cirka 700 medarbetare på 63 platser i Sverige.

Rexels ledning önskade ersätta det nuvarande stockholmslagret på Grosshandlar­vägen i Årsta med ett nytt distributionscenter, skräddarsytt till Rexels verksamhet och behov. Tenant & Partner har bistått företaget genom hela projektet - från inledande behovsanalys och noggrann produktspecifikation av nybyggnationen fram till tecknat hyresavtal.

Valet föll på Jordbro Företagspark, södra Stockholms största logistikområde, som ligger strategiskt rätt för att säkerställa en snabb och säker logistik. Tack vare de nya lokalerna och det nya läget räknar Rexel med att kunna leverera ett bredare sortiment snabbare än tidigare.

Projektstart sker under andra kvartalet i år och inflyttning är planerad till sommaren 2016.