Socialstyrelsen stannar kvar på Västerbroplan

Socialstyrelsen behåller sina nuvarande lokaler vid Västerbroplan på Kungs­holmen. Myndigheten har tecknat ett 6-årigt avtal med fastighetsägaren, det norska Obligo (fd Acta), avseende 14 300 kvm i Lysbomben.

Socialstyrelsen har sedan slutet av 2013 utvärderat sin lokalsituation med anledning av regeringens beslut att se över centralt placerade myndigheter i Stockholms lokalkostnad. Flera omlokaliseringsalternativ har diskuterats och utretts under de senaste månaderna. En omlokalisering var dock inte vara motiverad då det mest kostnads­effektiva alternativet visade sig vara att behålla de nuvarande lokalerna.

Avtalet ger myndigheten möjlighet till uppfräschade lokaler till en lägre hyres­kostnad än tidigare. Tenant & Partner har varit rådgivare till Socialstyrelsen under lokalprocessen.