Ivana Kildsgaard tar över som hållbarhetschef på Tengbom

Ivana Kildsgaard tar över som hållbarhetschef på Tengbom

Den 1 oktober 2018 tillträder Ivana Kildsgaard som hållbarhetschef på Tengbom. Hon kommer närmast från LINK Arkitektur. Uppdraget innebär att ta företagets hållbarhetsambition vidare genom att etablera både strategi och metod för att efterleva denna.

Hållbarhet är A och O, står det i Tengboms strategihandbok, näst efter företagets mission att bidra till att skapa en bättre värld. Med rekryteringen av Ivana Kildsgaard ska hållbarhetsarbetet nu integreras i varje process, affär och tanke. Som ny chef för hållbarhet är hennes uppdrag att samordna Tengboms hållbarhetsarbete; att driva investeringar och utbildningar samt utveckla arbetssätt och affärer.

Ivana kommer närmast från LINK Arkitektur där hon drivit och utvecklat företagets hållbarhetsprofil som hållbarhetschef under fyra år. Hon är en av initiativtagarna till 100Gruppen – en plattform för en hållbar och cirkulär inredningsbransch. Hon står även bakom internationella spjutspetsprojekt inom området för hållbarhet och innovation samt flera F&U-projekt med fokus på cirkulära lösningar för hållbar arkitektur.

– Tengbom är känt för sin starka innovationskraft. Detta i kombination med digitaliseringens möjligheter utgör en fantastisk grund för att bryta ny mark när det kommer till hållbara lösningar för byggbranschen. Jag ser fram emot att i samarbete med andra medarbetare göra hållbarhet till en del av Tengboms DNA både internt och externt i projekt, säger Ivana Kildsgaard.

Tengbom har under året stärkt koncernledningen med fler discipliner för att svara mot marknadens och kunders nya förväntningar och behov. Ivana har en given plats i ledningsrummet där hennes tydliga hållbarhetsprofil förväntas skapa synergier i kombination med satsningar på digitalisering, forskning och utveckling.

– Rekryteringen av Ivana Kildsgaard säkerställer att vårt hållbarhetsarbete är i absolut världsklass. Hon är en inspirerande visionär med svårslagen meritlista och jag är övertygad om att hennes bevisade innovationskraft kommer att ta Tengboms hållbarhetsarbete till oanade nivåer, säger Johanna Frelin, vd på Tengbom.

Ivana Kildsgaard börjar den 1 oktober och kommer att jobba kontorsöverskridande i hela Tengbom med utgångspunkt från huvudkontoret i Stockholm.