​Tengbom synar morgondagens arbetssätt i utställning på Stockholm Furniture & Light Fair

Tengbom välkomnar besökare att uppleva en samling visioner eller spekulationer kring vad framtidens arbetsplats kan komma att erbjuda i ett post-rumsligt scenario. Stig in under molnet och in i Re-Defining the Office: The (human centred) Post-spatial Workspace, en utställning som undersöker begrepp som integritet, välmående, gemenskap och teknologi kopplat till arbete.

Mitt i A-hallen på Stockholmsmässan, bland möbelproducenter och inredningsleverantörer, ifrågasätter utställningen provokativt om framtidens arbetsplats ens är rumslig. Som i, behöver vi verkligen alla dessa produkter? Har det skett ett paradigmskifte i hur vi uppfattar begreppet arbete? Ett där vi har gått från att se arbete som en plats att gå till, till uppgifter vi utför, vilka lika gärna kan ske på en stubbe i skogen, i en båt mitt på Atlanten eller i ett virtuellt rum?

Med hjälp av sju experter från design- och arkitekturbranschen visar utställningen tre videoverk eller spekulationer kring vad framtidens arbetsplats kan erbjuda. Diskussioner kring detta förs i ett yttre rum, vid ett långbord av svenskt trä. Ovanför svävar Molnet, kanske samtidens viktigaste frigörare, metaforiskt talat. För när vi har kontoret i fickan, varför ska vi ens stiga ur sängen?

Nadia Tolstoy, inredningsarkitekt och trendspanare på Tengbom, talar om vikten av att hålla sig vän med samhällets takt.

– Få människor har varit så självupptagna med visioner om framtiden som arkitekter genom tiderna. Vi har inte bara försökt att kontrollera den, utan även att visualisera den för att sälja eller uppmuntra drömmar. Självklart vet ingen någonting om framtiden, men jag tror ändå arkitekter har en bra förmåga att gissa sig till möjliga scenarion eftersom vi jobbar så nära människor, behov och önskemål. Sett till hur snabbt samhället utvecklas idag som en effekt av tekniken skulle jag säga att framtiden är nu, och det enda vi kan göra är att anpassa oss.

Linda Camara, operativ chef och projektledare för utställningen, är övertygad om att arkitekter kommer att spela en än viktigare roll i digitaliseringens era, samt att de kommer behöva utveckla nya kompetenser såväl som att arbeta i nya konstellationer.

– Upplevelse är allt. En enbart funktionell arbetsplats är inte tillräckligt längre. Exempelvis måste transporten till jobbet vara mödan värt. Vi går till kontoret för att träffa människor och för att vara kreativa tillsammans. Mänskliga behov är uråldriga, vi kommer alltid att söka fysisk kontakt, kärlek, ögonkontakt och alla smånyanser som finns i kroppsspråket. Därför har arkitekter och designers ett viktigare uppdrag än någonsin att gestalta rum för människan i realiteten, när vi arbetar i en potentiell icke-rumslig virtuell verklighet.

Vi har många svar. Till exempel vet vi att dåligt designade kontor påverkar människan negativt. Vi vet att naturliga material, som trä, har en förmåga att sänka en persons hjärtrytm när de används i interiörer. Och vi vet att tech inte nödvändigtvis vill oss illa, utan kan användas till vår fördel och framkalla värderingar och känslor som kärlek, medkänsla och empati. Frågan är snarare: hur ska vi använda denna information för att skapa en bättre morgondag, för oss, människor?

Utställningens arkitektur leker med gardinen som koncept, det öppna och stängda, som kanske avskärmar tankar och vision från det fysiska rummet. Fyra rum nås utifrån, ett är kafé och de andra är utställningsrum där man i intervjuer får fördjupa sig i kontorets framtid genom människan och rummet, teknik och produkter samt hållbarhet.

– Vi stiger in i rummen och avgränsar oss från mässans brus. Utställningens kärna är de tankar och frågor som väcks i text och intervjuer. Utanför möts vi och delar med oss av vad vi tror och hoppas på. Det har vi gjort runt bord i alla tider och bord kommer vi fortsätta att samlas kring. Långbordet får symbolisera denna länk till det förflutna. Och ovanför svävar allt det andra, men det behöver ju inte vara stressande utan rätt så fridfullt ändå, säger Erik Gardell, arkitekt på Tengbom.

Medverkande talespersoner

The Human-centred Space:
Nadia Tolstoy, Inredningsarkitekt och trendspanare på Tengbom
Magnus Lindgren, Inredningsarkitekt på White och styrelsemedlem I Sveriges Arkitekter
Jenny Hörberg, Global Director of Range & Design på Kinnarps

The Human-centred Tech:
Christoffer Börjesson, CDO på Fastighetsägarna
Farvash Razavi, konstnär, forskare och designer

The Human-centred World:
Sue Clark, Hållbarhetsexpert på Tengbom
Björn Nordin, Chef interiör och design på Svenskt Trä

Curerad av Tengbom:
Linda Camara, Erik Gardell, Lisa Lindström, Nadia Tolstoy, Jakob Lillemarck, Frida Jeppsson Prime, Christoffer Skogsmo, Ida Nilsson

Re-Defining the Office: The (human centred) Post-spatial Workspace är ett samarbete mellan Stockholm Furniture & Light Fair, Trä och Möbelföretagen (TMF) och Sveriges Arkitekter, med stöd från Svenskt Trä och Kinnarps.