Factum och Teracom Group tecknar avtal kring digitalradions framtida standard

Factum och Teracom Group har i dag tecknat ett avtal i syfte att säkerställa drift av det befintliga digitalradioradionätet (DAB/DAB+) i Sverige och Danmark.Avtalet gäller över minst tre år och avser också framtidssäkra både samarbete och gemensamt utvecklingsarbete av tekniken kring digitalradio i Norden.

– Vi är glada över att ha tecknat detta långsiktiga avtal med Factum. De har visat sig vara ett av de mest kompetenta bolagen som finns inom digitalradiobranschen idag. Vi ser fram emot att tillsammans med Factum kunna vidareutveckla digitalradion in i nästa generation, med helt nya och framtidssäkra produkter, säger Per G Borgå, Produktchef Radio på Teracom Group.

I den nya generationen mjukvarubaserade ljudkodare och multiplexrar stödjer Factum Livewire och virtualiserade lösningar. Att utvecklingen går i denna riktning möjliggör att radiostationer kan ta sig ut i den digitala etern snabbare, billigare och med färre ingående komponenter än någonsin tidigare. Factums senaste digitalradiolösningar kommer nu att testas och ytterligare förfinas under skarp drift i Teracoms digitalradionät.

– Vår nya generation mjukvara stödjer molnbaserade tjänster vilket i sin tur gör det möjligt för hela digitalradioindustrin att växa fortare. På den växande digitalradiomarknaden är detta en revolutionerande teknik som utgör ett naturligt sätt att integrera IT miljöer med broadcaststrukturer hos såväl radiostationer som nätverksoperatörer, säger Patrik Olsson, VD för Factum.

DAB/DAB+ digitalradioplattformar från Factum finns idag i cirka 45 länder. Med referenskunder som BBC, TDF, Raiway och NRJ är Factum världsledande inom utveckling av digitalradio på marknader över hela världen. Factum är utvalda att sköta utrullningen av de pågående satsningarna av digitalradio i Australien, Tyskland, Italien, Norge och Schweiz.