Modernisering av radioutsändningarna i Pajala

Arbetet medför att alla Sveriges Radios programkanaler, P1-P4 som sänds från Pajala tidvis kommer att distribueras med reducerad effekt under tiden för antennbytet.

- Den reducerade effekten av utsändningen kan försämra mottagningsförhållandena något för radiokanalerna P1-P4 i området. Vi rekommenderar alla som får mottagningsproblem att justera sina antenner eller flytta radiomottagaren närmare fönstret kommenterar Niklas Vange, presskontakt på Teracom

Modernare utrustning för ökad robusthet

Antennbytet innebär att den nuvarande utrustningen ersätts av ett modernare antennsystem för ökad robusthet och driftsäkerhet av radioutsändningarna.

Byte av polarisation

När arbetet är slutfört och den nya antennen tas i drift kommer utsändningen även att byta till så kallad vertikal polarisation. De lyssnare som använder takantenn kan behöva justera riktningen för att uppnå bästa mottagning.

Kontakt vid frågor om störningar:

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår Kundservice på 0771-910085. Du kan även få tips på hur du förbättrar din mottagning på: https://www.teracom.se/privat/kundservice/checklista-for-battre-radiomottagning/

• master och anläggningar

Teracom sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och säkra kommunikationslösningar till myndigheter, företag och organisationer. Teracom är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett.

Mer information finns www.teracom.se.