Ny mast ger fullgod tv-täckning i Boråsområdet

Efter masthaveriet i Häglared under förra veckan sänder Teracom tv via en temporär mastbil som når 57 procent av den fallna mastens ursprungliga täckning. Nu ersätts mastbilen av en ny 90-metersmast som når 90 procent av ursprungsmastens täckningsområde.

Den nya masten använder sig av en speciell tv-utsändningsteknik för att maximera räckvidden och kompensera för den lägre masthöjden.

Tv-signalerna når nu fullgod täckning med fri-tv-kanalerna (SVT, TV4 och TV6) via överlappning från närliggande master. Dock kan vissa tv-tittare behöva rikta om sina tv-antenner mot en annan mast för att få mottagning igen.

90 procent av de tv-tittare som ursprungligen tog emot tv-sändningarna från den fallna masten får automatiskt tillbaka fri-tv-kanalerna.

– Det tog oss mindre än två dygn att få upp samtliga tjänster efter haveriet och nu, drygt en vecka senare, når våra tv- och radiosändningar nästintill 100 procent av hushållen i det drabbade området. Det är mycket glädjande både för oss, våra kunder och inte minst alla radiolyssnare och tv-tittare, säger Johnny Svedberg, VD Teracom Sverige

Boxers kunder får tillgång till samtliga kanaler i sitt utbud. De kommer dock att behöva göra en kanalsökning för att få tillgång till vissa kanaler och en del av kunderna kommer att behöva uppdatera sin utrustning till en hårdvara som stödjer en modernare utsändningsteknik, DVB-T2, för att kunna se alla sina kanaler.

När signalerna går igång kommer samtliga Boxers tittare även få fri tillgång till C Mores utbud under några veckors tid.

• master och anläggningar
  • teracom

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com