Nya temporära frekvenser för TV-sändningar i Degerfors

Teracom lanserar ett temporärt sändarnät på sändarstationen Degerfors för att kringgå störningar från en annan sändarstation.

Teracom har konstaterat att sändarnät Mux 1 på sändarstationen Degerfors i vissa områden störs av utsändning från sändarnät Mux 4 på sändarstationen Motala Ervasteby, då de nyttjar samma frekvenskanal. För att åtgärda detta problem har Teracom beslutat att lansera ett temporärt sändarnät Mux 1b på sändarstationen Degerfors.

Det nya sändarnätet lanseras tisdagen den 20 juni och kommer att sända på kanal 45. Arbetet är planerat för att genomföras mellan klockan 13:00-16:00.

Det temporära sändarnätet Mux 1b kommer att vara i drift fram till den 5 september då den släcks ned i samband med 700-utrymningen i område Jönköping, Nässjö, Motala, Kisa. Kanalplanen kommer under kommande period att se ut som visas i tabell nedan:

Tittare som riktar sin antenn mot stationen Degerfors och har problem med störningar på programtjänster som ligger på sändarnät Mux 1, rekommenderas att utföra en kanalsökning för att få in det nya sändarnätet Mux 1b. De tittare som idag inte har några problem behöver inte göra någonting.

Programtjänster som sänds från sändarnät Mux 1 och Mux 1b är SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen och Eurosport. För att få in Eurosport krävs att man har ett abonnemang hos Boxer.

• Värmland

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Group. Koncernen består av Teracom AB i Sverige och Teracom A/S i Danmark. Mer information finns www.teracom.se.