Nya tv-kanaler i marknätet

Den 1 februari lanseras två nya kanaler i det marksända tv-nätet, vilket innebär ett större betal-tv-utbud via Boxer.

Den 1 februari lanseras Discovery Travel & Living och Discovery Science i marknätet. Sändningarna sker i det sjätte sändarnätet, mux 6, med den nya kodningstekniken MPEG4, vilken möjliggör att fler kanaler ryms i nätet.

– Det känns bra att vi så snabbt har fått igång nätet med ett attraktivt innehåll. Nu fortsätter vi utbyggnaden samt satsningen på att få ut hdtv i marknätet, säger Crister Fritzson, vd på medieoperatören Teracom.

Det sjätte sändarnätet når i dagsläget drygt 60 procent av landets hushåll. Teracom kommer att fortsätta utbyggnaden av nätet ytterligare med målsättningen att hela programutbudet ska nå i stort sett alla hushåll i Sverige.

Ytterligare en förändring är att de befintliga kanalerna Canal 7 och Axess TV går över till sändningar i MPEG4. Axess TV övergår dessutom från att vara en så kallad fri-tv-kanal till att nu ingå i Boxers betal-tv-utbud. Kanalerna sänds även fortsättningsvis i det femte sändarnätet och behåller därmed sin hushållstäckning om cirka 98 procent.

Förbättringar i kanallistan

I samband med lanseringen av de nya kanalerna genomför Teracom även förbättringar i kanallistan. Listan styr i vilken ordning kanalerna presenteras för tv-tittarna i den elektroniska programguiden (EPG). Förändringarna gäller alla hushåll, även de som fortsätter att titta på tv i MPEG2, som är den komprimeringsteknik som de övriga tv-kanalerna i marknätet sänds i.

– Det är viktigt att kanalplaceringen i marknätet skall uppfattas som logisk och enkel att navigera i. Då antalet kanaler har ökat, samt att vissa befintliga kanaler har ändrat inriktning, gör vi en uppdatering av den befintliga kanalplaceringen i marknätets programguide, säger Lotta Darlin, pressansvarig på Teracom.

Förändringen i kanallistan kommer inte att innebära att hushållen tappar något programutbud. Men för att vara säker på att kanalerna hamnar på rätt kanalplats rekommenderar Teracom att tittarna gör en kanalsökning på sin mottagare.

För mer information kontakta:

Lennart Ivarsson, kommunikationsdirektör Teracom, 0708 - 91 20 21

Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708 - 91 21 07

MPEG2/4:

Moving Pictures Expert Group. Komprimering för digitala tv-sändningar. Med kodningstekniken MPEG2 ryms fem till sju vanliga tv-kanaler i varje mux. Med MPEG4 ryms i dagsläget tio till tolv vanliga tv-kanaler.

• Massmedia

• teracom
  • mux 6
  • lennart ivarsson
  • mpeg2
  • mpeg4
  • tv

Teracom är Sveriges första medieoperatör. Koncernen består av Teracom, Boxer och Plus TV. Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Via Boxer och Plus TV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster. Koncernen omsätter ca 3,2 miljarder kronor och har omkring 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.