Prestigefylld internationell utmärkelse till Teracoms Erik Stare

Teracoms Erik Stare, med medförfattarna Jordi Giménez och Peter Klenner, har tilldelats utmärkelsen ”Best Conference Paper Award” för sin artikel ”WiB – A New System Concept for Digital Terrestrial Television” vid IBC-mässan i Amsterdam.

Den vinnande artikeln handlar om ny teknik för att sända ut TV via marknät. Den nya tekniken har en rad fördelar: högre total kapacitet, lägre nätkostnader och möjlighet till fullgod mottagning även vid snabb rörelse. Dessutom erbjuder konceptet en rad mycket intressanta utvecklingsmöjligheter. En av dessa är att sända mobila bredbands- och TV-tjänster i samma frekvensspektrum, på ett sätt som inte är möjligt med någon i dagsläget tillgänglig mobil teknik och utan att tjänsterna stör varandra. Broadcasting och mobilt bredband skulle alltså kunna samexistera på samma frekvenser.

Johnny Svedberg, VD Teracom, är positiv:

-   ­Det är otroligt glädjande för mig som VD för Teracom Sverige att vi har så pass innovativa och nytänkande medarbetare. Denna tekniska lösning är mycket intressant, den skulle kunna revolutionera den framtida kommunikationsindustrin och det är med stor spänning som jag ser fram emot det fortsatta arbetet med denna nya tekniska radiolösning. Ett stort grattis till Erik!

Artikeln valdes ut bland 300 bidrag och har granskats av andra forskare inom samma område innan den utsågs till vinnare. Även om artikeln var genomarbetad vågade Erik inte hoppas på att få den prestigefulla utmärkelsen:

-   Jag förstod att ämnet skulle uppfattas som mycket intressant, men att det skulle räcka hela vägen till "Best Conference Paper Award" vågade jag inte hoppas på, kommenterar han

IBC:s eget pressmeddelande om utmärkelsen hittas här

Läs mer om detta på Teracoms hemsida

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Teracom AB är en del av Teracom Boxer Group. Koncernen består av Teracom och Boxer, i Sverige och i Danmark. Mer information finns på b2b.teracom.se, samt www.teracomboxer.com