Teracom ljussätter Kaknästornet

Från och med den 25 februari kommer Kaknästornet på Gärdet i Stockholm att vara upplyst i varma och vackra färger. Med belysningen vill Teracom uppmärksamma Kaknästornet som landmärke i Stockholm och tornets roll för radio- och tv-sändningar i Sverige. Belysningen av Kaknästornet pågår mellan den 25 februari och 7 mars 2010.

Syftet med att belysa Kaknästornet är att uppmärksamma byggnadens roll i dagens infrastruktur och dess betydelse för mediekonsumtionen i Sverige. Den teknik som används för belysningen gör det möjligt att styra färgvalet helt enligt önskemål. Det gör också att det drygt 40 år gamla betongtornet kläs i nya vackra färger som kan stråla ut från Ladugårdsgärdet.

– Kaknästornet är en av Sveriges mest kända byggnader, men inte många känner till vår verksamhet i tornet. Genom den här provbelysningen av tornet vill vi uppmärksamma allmänheten på Kaknästornets centrala roll i medieinfrastrukturen, säger Lennart Ivarsson, kommunikationsdirektör på Teracom.

Den teknik som används för att belysa och färgsätta Kaknästornet levereras av Stockholm Lightning Company, som tidigare belyst byggnader både i Sverige och i utlandet. Det mest kända exemplet är Globen. Provbelysningen möjliggörs med miljövänlig och energisnål led-teknik. Endast cirka 20kWh per dygn kommer att gå åt för provbelysningen.

– Vi hoppas att belysningen ska göra omgivningen runt Kaknästornet varm och vacker mitt i kylan och mörkret, fortsätter Lennart Ivarsson.

För mer information och bilder, kontakta:
Lotta Darlin, pressansvarig Teracom, 0708 91 21 07, lotta.darlin@teracom.se

Lennart Ivarsson, kommunikationsdirektör Teracom, 0708 – 91 20 21

Fakta om Kaknästornet
Kaknästornet är med sina 155 meter (177 meter med masten inräknad) en av Skandinaviens högsta byggnader. Kaknästornet ägs av Teracom och är knutpunkten för radio- och tv-trafik i Sverige. Från Kaknästornet styrs och kontrolleras alla förbindelser och sändare. Dessutom kopplas tillfälliga överföringar från till exempel nyhetsplatser utanför studio genom Kaknäs, innan de går till en radio- eller tv-studio hos programföretaget. En annan viktig uppgift är uppkoppling av tillfälliga överföringar åt svenska och utländska programföretag. I Kaknästornet arbetar ett 60-tal av Teracom-koncernens drygt 600 medarbetare.

• teracom
  • lennart ivarsson
  • kaknästornet

• Stockholm

Teracom är Sveriges första medieoperatör. Koncernen består av Teracom, Boxer och Plus TV. Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, datakom, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Via Boxer och Plus TV erbjuder vi hushåll betal-tv-tjänster. Koncernen omsätter ca 3,4 miljarder kronor och har omkring 600 anställda. Mer information finns på www.teracom.se.