​World Radio Day 2019 – Kaknästornet tänds i blått

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2019 08:00 CET

UNESCO riktar strålkastarna mot radion för åttonde året i rad när man firar World Radio Day. Årets tema är radion som en grundpelare för "Dialog, Tolerans och Fred". Radion ger medborgare över hela världen en plattform för dialog och demokratisk debatt om olika samhällsfrågor, såsom migration eller våld mot kvinnor. Den kan bidra till att öka medvetenheten hos lyssnare och inspirera till förståelse för nya perspektiv som banar väg för positiva åtgärder.

Radion är det massmedium som når den största publiken i världen och är som sådan central för såväl yttrandefrihet som fri tillgång till information. Radio informerar oss och transformerar oss, genom underhållning, fakta och aktualiteter. Radion är också den främsta informationskällan för allmänheten i nödsituationer och katastrof.

– På Teracom ser vi det som en av våra viktigaste uppgifter att alltid hålla radion igång. Sändarnätet och vårt rikstäckande förbindelsenät är utrustat med redundanta system och reservkraft, vilket gör att utsändningen av radio fungerar även vid strömavbrott och andra extrema förhållanden. Under åren har systemet visat sig kunna hantera påfrestande situationer i skarpt läge, till exempel har utsändningen av radio varit den enda distributionsform som fungerat när omfattande stormar eller skogsbränder slagit ut andra kommunikationsnät i stora delar av landet, säger Per G Borgå, produktchef för radio på Teracom.

Fortsatt högt lyssnande med traditionell radioapparat och i bilen

En genomsnittlig dag lyssnar över 70 procent av befolkningen på radio. De flesta i befolkningen lyssnar på radio via en traditionell radioapparat. Bilen är fortsatt en viktig plats för merparten av lyssnandet. Lyssnartiden totalt är 105 minuter en genomsnittlig dag.

Blått Kaknästorn

På Teracom, som distribuerar FM-radio över hela Sverige, hyllar vi radion genom att låta Kaknästornet lysa blått den 13:e februari 2019.

Läs mer om radio på Teracoms hemsida.

Läs mer om World Radio Day.

Teracom erbjuder tjänster inom radio, tv, förbindelselösningar, samt inplaceringar och service i vår rikstäckande infrastruktur. Teracom AB är ett självklart nav i framtidens kommunikationssamhälle. Företaget bidrar till ett fritt och tryggt samhälle där alla har tillgång till kommunikation, underhållning och information när man vill och behöver – oavsett. Teracom AB sänder ut radio och tv, samt erbjuder robusta och moderna kommunikationslösningar till företag och organisationer.

Mer information finns www.teracom.se.

Kommentarer (0)

Kommentera