Medarbetarintervju med Adam Larsson Lockner, Kyl-Bergman!

Hej Adam!

Vad gör du på Kyl-Bergman och hur kan en vanlig dag se ut för dig?
Jag gör allt möjligt. Vi arbetar med kyla i butiker, industrier, landsting, kommun samt med värmepumpar, citymultisystem, klimatanläggningar och mycket mer.

En vanlig dag börjar med att vi har vårt morgon/planeringsmöte och går igenom tidigare jobb bland annat från jouren kvällen innan och dagens jobb och kommande dagars jobb. Sedan så åker jag ut på första jobbet. Det kan till exempel vara att åka ut och byta ut en förångare i ett storkökskylskåp. Sedan på eftermiddagen så kan jag göra periodiserad läckagekontroll på en förskolas kylanläggning. Sedan efter det åka ut till en privatkund och säljer in en ny luft/luftvärmepump.

Det låter väldigt varierande och kul! Hur kommer det sig att du blev kyltekniker och hur länge har du varit på Kyl-Bergman?
Jag blev erbjuden att börja jobba hos Kyl-Bergman när en sa upp sig för cirka 5,5 år sedan. Jag har tidigare jobbat med vitvaror, storkök och tvättstugeutrustning så jag hade förstående om servicejobbet. Jag tyckte även det lät väldigt intressant för det verkade vara ett väldigt varierade arbete.

Vad tycker du är viktigt för att trivas på jobbet?
Att man har trevliga kollegor, bra chefer och att alla ser till att lyssna på varandra. Som vi på Kyl-Bergman, vi är ett litet familjeföretag och vi ser till att hjälpa varandra när det behövs. Vi skämtar mycket och har högt i tak.

Hur tror du att kylbranschen ser ut om 10 år?
Jag tror att kylbranschen kommer att växa väldigt mycket, det kommer bli mer och mer vanligt med AC och komfortkyla ju varmare klimatet blir. Jag tror att CO2 och naturliga köldmedium kommer att vara det enda valet vid nyinstallationer av kylanläggningar (hoppas jag). Det kommer att handla mycket mer än det gör idag om energibesparing och energioptimering av kylanläggningar.

Vad är det bästa med att arbeta som kyltekniker?
Att det är så pass varierande arbete, man vet inte riktigt hur alla dagar ser ut… Ena dagen monterar jag värmepumpar och nästa dag så kan jag vara och göra service på en CO2 anläggning i en livsmedelsbutik.

Vilka utmaningar finns inom yrket?
Det är väl att hålla sig uppdaterad med alla nya kylaggregat, styr och reglerutrustning och framförallt köldmedium som släpps på marknaden så man kan erbjuda kunden den absolut bästa miljövänliga lösningen.

Avslutningsvis 3 snabba frågor.

Pressdelar eller lödning?

Kolsyrat eller Stilla?