TESAB kedjan startar TESAB skolan

- Detta är ett toppen jobb för mig, jag trivs som fisken i vattnet. Jag har fått möjlighet att lära mig själv en hel massa nya saker i samband med att det tagits fram kursmaterial till alla utbildningar som ska hållas under hösten. Dessutom så har jag fått mycket bra input från företagen inom TESAB på vad de själva känner att de behöver vidareutveckla, säger Mikael om sin första tid i TESAB.

Rekryteringsfrågan är ett stort problem i kylbranschen och därför är det viktigt att kunna erbjuda både nya och befintliga anställda den utbildning de behöver. Även kunder ställer krav på kompetensutveckling i företagen och att vi ska kunna den senaste tekniken.

TESAB har under tidigare år drivit olika kurser för sina företag, både i egenregi och i samarbete med olika utbildare. Nu har vi tagit steget fullt ut och startar upp TESAB skolan med Mikael som lärare och egen utbildningslokal för praktiska övningar, som inte kan utföras ute hos våra företag. I första hand kommer utbildningarna ske hos företagen för att göra det lättillgängligt för dem.

Ett kursprogram har tagits fram som täcker den kompetens som efterfrågats i kedjan och innefattar bland annat: Hållbarhetsutbildning, grundutbildning kylteknik, brandfarligt, Lödarprövning, CO2 kurs och förberedelsekurs inför certifiering.

Första utbildningen är nu genomförd

Den första utbildningen hölls hos Labkyl i Stockholm i tryckprovning, som sedan avslutades med lödarprövning.

- Det känns spännande och lite nervöst faktiskt. Det är så många saker som ska klaffa för att det ska bli riktigt bra. Kursmaterialet är helt nytt och oprövat, samt nya lokaler som jag inte känner helt och fullt ännu. Men det ska bli spännande att se utvärderingarna från deltagarna, säger Mikael efter den första utbildningen var avklarad.

Tryckprovning är en utbildning som blivit viktigare och viktigare med tanke på att CO2 är populärt just nu. Det blir förhållandevis höga tryck vid tryckprovning av nyinstallationer så det gäller att veta vilka risker som finns och att eliminera dessa till ett minimum.

Lukas Nilsson, servicetekniker på Labkyl, var en av deltagarna på Tryckprovningsutbildningen:

- Det har varit en bra utbildning, det är alltid nödvändigt att ha färska kunskaper kring detta. Det har saknats ett utbildningsställe med bra personal som är lättillgängligt för alla. Så jag tror det blir väldigt bra med TESAB skolan, säger han.

- Höstens kurser är planerade och inbjudningar har gått ut till de företag som har anmält intresse. Tyngdpunkten för mig den här hösten kommer att ligga på utbildningar i Tryckprovning, Lödarprövning, hantering av Brandfarliga köldmedier samt någon kurs för nybörjare i ren kylteknik, säger Mikael.

Fokus på hållbarhet

TESAB strävar efter att arbeta utifrån vår hållbarhetspolicy 100% hållbarhet. Därför kommer utbildningarna inledas med en kort genomgång om hållbarhetsarbetet. Det är en viktig del som alla anställda ska förstå och har koll på i sitt dagliga arbete.

- Jag kommer att resa runt till företagen och hålla kurser på olika orter i landet. Det är ett bra sätt att minska resandet då inte en hel grupp behöver resa varje gång, och därmed göra en liten men ack så viktig insats för vår ömtåliga miljö. TESAB satsar på ett 100% hållbart samhälle och den planerade rutten är självklart optimerad för att ge så kort resväg som möjligt, säger Mikael.

• Fastigheter, fastighetsförvaltning