Välkomna in till det nya köket i Nepal!

Sedan början på 2018 stöttar TESAB välgörenhetsorganisationen Acts of Kindness Collective (AOKC) i deras arbete att bygga upp en skola i ett extremt fattigt område i Nepal. TESAB går in som stöd till skolkök och matsal. Skolan har färdigställts till ca 95%, men köket väntar ännu på leveranser samt kakel. Vi har pratat med Måns Gårdfeldt, medgrundare till organisationen.

Vad betyder TESABs donation för denna skolbyggnad?

Oerhört mycket! Kocken på skolan lagade tidigare mat åt ca 50 barn i ett plåtskjul med lergolv, under öppen brasa. Från hygien- och hälsoaspekter var detta oerhört farligt. TESABs donation har finansierat hela byggnaden, samt all utrustning för matsalen och köket. Detta har möjliggjort att barnen kan äta inomhus under de kalla och regniga monsun-månaderna, kocken har även ett riktigt industrikök som hon kan laga mat i, vilket är mycket säkrare på alla sätt och vis. De har dessutom aldrig tidigare haft någon form av kyl eller frys, så de kan numera spara mycket mer mat samt förvara det säkrare.

Kan man jämföra installationen som det arbetssätt vi har i Sverige?

Jag skulle våga gå så långt att säga att det är väldigt långt ifrån hur man gör i Sverige. Först och främst är det nästan svårt att få tag i någon leverantör överhuvudtaget i Nepal som tillverkar eller importerar industri/restaurangköksutrustning. Det finns dessutom i princip inga regler kring hur kök måste designas/installeras/underhållas. Med tanke på traditioner samt ingredienser, tillagningssätt, och närhet till själva matproduktionen finns dessutom inte mycket behov av kyla. På denna skola räckte det med ett kylskåp med frysutrymme i, då mycket annat var viktigare rent budgetmässigt, och de inte har vana av att kyla ner matvaror.

Hur kan en typisk ”arbetsdag” se ut för er i Nepal?

08:00 Frukost och sedan upphämtning av skolbuss. Sjunga och leka med barnen på väg till skolan.

09:00 Kolla på barnens dagliga skolmarch på den temporära skolplatsen och när barnen håller tal till andra elever (detta är en tradition i Nepal på lite bättre skolor som alltid startar dagen på det sättet).

09:30 Börja arbetsdagen. Det mesta av jobbet som volontär handlar om att göra de professionella byggarbetarnas liv lättare, eftersom det i princip inte finns arbetsmaskiner att tillgå i de bergiga delarna av Nepal. Allt transporteras/grävs/lyfts för hand. Vi volontärer försöker göra det tunga jobbet som inte kräver expertis, för att underlätta för byggarbetarna samt få ned kostnader (och därmed kunna lägga krut på uppgraderingar av standard som kök, vattenfilter, bibliotek etc.).

13:00 Kocken har lagat Dal Bhat till oss som äts utomhus. Denna rätt äts 95% av måltiderna i hemmen i Nepal. Det är i princip ris och linssoppa, med någon liten curryblandning som smaktillsättning.

19:00 Åter till boendet för mat och sömn.

När Måns lämnade Nepal i somras drabbades området av Monsun. Detta är den största orsaken till att skolan ännu ej fastställts. Det går inte att frakta saker till området där skolan är under monsunen, och det går oftast inte att ta sig dit ens med jeep eller motorcykel under den regnigaste perioden. Förhoppningen är att regnet lägger sig och då kan volontärerna färdigställa de sista delarna helt och hållet.

Klicka här för att se bilder på före och pågående arbete på kök/kantin. Det finns såklart mycket kvar att önska enligt den svenska standarden för kök. Orsaken är en blandning av ren avsaknad av rätt expertis på plats, men även en strikt budget på hela kantinen och köket som gjort att de fått prioriterat det som är viktigast.

Tack AOKC för det ni gör!

• energi
  • service
  • värme
  • kök