Rekordmånad för Tessin

Under fyra veckor mellan december-januari gjorde fastighetsaktörer sammanlagt åtta kapitalresningar för projekt till ett värde på 280 MSEK via Tessins plattform. Detta innebär att Tessin slagit rekord i antal inkomna projekt på plattformen under en månadsperiod. Samtidigt slog Tessin rekord i antalet miljoner som fastighetsinvesterare fått återbetalt med nästan 60 MSEK återbetalt under samma period.

Åtstramat kapital från kreditmarknaden och rapporter om växande antal annonser hos Hemnet verkar inte ha påverkat fastighetsinvesterare. Tessin lägger härmed sin bästa månadsperiod bakom sig där sammanlagt åtta kapitalresningar kommit ut på plattformen.

Bland projekten återfinns bland annat flertalet industrilokaler runtom i Sverige samt 83 upprättade bostäder. Utöver detta finansieras också lån till fastighetsbestånd om 650 bostäder. Via plattformen har projekten rest cirka 75 MSEK för projekt vars totala finansiering uppgår till cirka 280 MSEK. Parallellt har också befintliga projekt börjat leverera resultat i allt högre tempo för den som vänt blicken mot att investera i fastigheter.

- Det här är ett positivt besked från marknaden. Från investerare ser vi ett ökat intresse för finansiella instrument bortom börsens dalar och toppar och från projektägare finns där ett förtroende för vår lösning på finansiering som inte följer den övergripande kreditmarknadens svängar, säger Jonas Björkman, VD för Tessin.

Hittills har Tessin på fyra år gjort kapitalresningar för 116 projekt, till ett värde om cirka 1,3 MDSEK. Bolaget tog nyligen in Nordnets förra VD, Håkan Nyberg, som styrelseordförande och kommer 2019 satsa på att expandera mot såväl Finland som Danmark.

- Fastighetsmarknaden i våra grannländer delar flertalet drag med den svenska och är ett naturligt steg för fortsatt tillväxt, säger Jonas Björkman.

• Finans

• bostäder
  • bygg
  • entreprenör
  • fastigheter
  • finans
  • investeringar
  • digital fastighetsfinansiering
  • tessin
  • fastighetsutveckling
  • lån

Tessin Nordic AB

Tessin grundades 2014 av de tre entreprenörerna Jonas Björkman, Erik Nordin och Niels Bosma med idén att privatpersoner, företag och institutioner på ett effektivare sätt ska kunna bli delägare direkt i fastighetsprojekt, utan onödiga avgiftsstrukturer och dyra mellanhänder. Genom crowdfunding kan investeraren uppnå en god riskspridning samtidigt som man får tillgång till avkastningsnivåer som tidigare krävt mycket kapital, branschkunnande och stort kontaktnät.

Bolaget vill genom ny teknik förändra sättet fastigheter finansieras på och ge fler tillgång till ett attraktivt investeringsslag som tidigare varit reserverat för professionella investerare. Med bättre finansieringsmodeller kan bostadsbyggandet få fart och utrymme för kreativa projekt och smarta lösningar skapas. Bolaget är baserat i Stockholm och delägs av Stronghold Invest, med dotterbolagen Newsec, Niam och Datscha, och NFT Ventures, ett nordiskt Venture Capital-bolag med fokus på startups inom den finansiella sektorn.

Namnet Tessin har lånats från genierna i familjen Tessin som med sina storslagna visioner och imponerande skaparkraft förändrade Stockholms stadsbild och Sveriges arkitektur för alltid.