Pressmeddelande -

Tessin slår nordiskt crowdfunding-rekord - Bostadsprojekt lockar 13 miljoner på 24 timmar

På torsdagseftermiddagen den 25 juni lanserades ett nytt projekt på Tessin.se, Nordens största crowdfunding-plattform för fastigheter. Projektet, med inriktning på utveckling av exklusiva bostadsrätter i Stockholm, hade ett finansieringsmål på 10 mkr. 24 timmar senare hade hela projektet fyllts och 13 mkr reserverats via plattformen, en överteckning på 130 % och ett nytt nordiskt crowdfunding-rekord.

Aldrig tidigare har ett crowdfunding-projekt lockat så mycket kapital i Norden. Målet på 10 miljoner nåddes redan efter 16 timmar efter lanseringen, och efter ett dygn hade 13 miljoner kronor rests från 116 investerare.

”Att passera den magiska 10-miljonersgränsen har varit en viktig milstolpe för oss, och att det även sker på mindre än ett dygn visar på kraften hos våra användare samt hur väl crowdfunding-modellen passar för fastigheter” säger Jonas Björkman, vd på Tessin.

Projektet drivs av bostadsutvecklaren Boform, en prisbelönt fastighetsutvecklare med verksamhet i Stockholmsområdet, med primärt fokus på bostäder med högre standard än de större byggbolagen.

”Bostadsmarknaden fortsätter att ha en uppåtgående trend i Stockholm och crowden attraheras bevisligen av att kunna vara med på resan i den här typen av bostadsrättsprojekt”, fortsätter Erik Nordin, projektansvarig på Tessin.

Tidigare har man framgångsrikt genomfört flertalet projekt i Stockholms innerstad och i attraktiva förorter. Nu satsar man på utvecklingen av 10-15 radhus i populära Aspudden, strax utanför tullarna i Stockholm.

”Marknaden för finansiering är inte den lättaste för fastighetsprojekt och avbränningen på pengarna är ofta stor. Här har vi tillsammans med Tessin visat att det inte behöver vara så.”, säger Gösta Carlberg, medgrundare och delägare i Boform.

För mer information, kontakta:

Jonas Björkman, vd Tessin Nordic AB, 070-170 33 00, jonas@tessin.se.

Gösta Carlberg, Boform, 070-979 2970, gosta.carlberg@boform.se

• Företagsinformation

• bostadsrätter
  • bostäder
  • startup
  • investeringar
  • investera
  • finans
  • fastighetsutveckling
  • fastigheter
  • entreprenörskap
  • entreprenör
  • crowdfunding
  • bygg
  • stockholm
  • tessin

Tessin Nordic AB

Tessin grundades 2014 av de tre entreprenörerna Jonas Björkman, Erik Nordin och Niels Bosma med idén att privatpersoner, företag och institutioner på ett effektivare sätt ska kunna bli delägare direkt i fastighetsprojekt, utan onödiga avgiftsstrukturer och dyra mellanhänder. Genom crowdfunding kan investeraren uppnå en god riskspridning samtidigt som man får tillgång till avkastningsnivåer som tidigare krävt mycket kapital, branschkunnande och stort kontaktnät.

Bolaget vill genom ny teknik förändra sättet fastigheter finansieras på och ge fler tillgång till ett attraktivt investeringsslag som tidigare varit reserverat för professionella investerare. Med bättre finansieringsmodeller kan bostadsbyggandet få fart och utrymme för kreativa projekt och smarta lösningar skapas. Bolaget är baserat i Stockholm och delägs av Stronghold Invest, med dotterbolagen Newsec, Niam och Datscha, och NFT Ventures, ett nordiskt Venture Capital-bolag med fokus på startups inom den finansiella sektorn.

Namnet Tessin har lånats från genierna i familjen Tessin som med sina storslagna visioner och imponerande skaparkraft förändrade Stockholms stadsbild och Sveriges arkitektur för alltid.

Thomas Ahlerup

Presskontakt Head of Investor and media relations +46-768966300