Nyhet! Nu finns Decubal även för barn

Vinterns kyliga luft kan förvärra besvär med torr hud hos både stora och små. Nu lanseras Decubal Junior Cream – en allroundkräm speciellt utvecklad för barnens torra hud. Krämen är helt fri från färgämnen, parfym och parabener och allergicertifierad för att minimera risken för allergier.

”Decubal har länge varit ett populärt val för hela familjens hudvård. Nu är vi glada att kunna presentera den första produkten speciellt framtagen för barn. Decubal Junior Cream är oparfymerad och utvecklad för att passa även den mest känsliga huden”, säger Sanna Hedman, Marketing Manager på Teva/Actavis.

Decubal Junior Cream – en allroundkräm för daglig hudvård

Decubal Junior Cream är en allroundkräm som passar för barn i alla åldrar. Den används för torr, ömtålig och känslig hud. Decubal Junior Cream har följande egenskaper:

• Mjukgör huden utan att kännas kladdig och fet
  • Går snabbt in i huden
  • Skyddar huden från att tappa fukt
  • Inga färgämnen, parfymer eller parabener
  • Allergicertifierad för att minimera risken för allergier

Decubal Junior Cream är för daglig, förebyggande vård av torr hud. Den kan användas överallt på kroppen, även i ansiktet. Den passar också extra bra på utsatta ställen som t.ex. blöjområden, kinder, knäveck och fötter. Fetthalt: 38 %. pH: 4,5. Rek. konsumentpris: 99 kronor/200 ml. Decubal Junior Cream finns hos utvalda apotekskedjor från vecka 7 2017.

Fem tips för barnens hudvård

Det bästa sättet att bekämpa torr hud är att förebygga problemen. Här har vi samlat några tips för hur man kan undvika torr och fnasig hud hos barn.

1. Bad torkar ut. Dusch och bad har en uttorkande effekt på barnets hud. Förebygg genom att använda varmt istället för hett vatten. Använd också en mild dusch- och badolja istället för vanlig duschtvål, t ex Decubal Shower & Bath Oil. Smörj in huden efteråt.
  2. Använd rätt teknik. Ta en ordentlig klick Decubal Junior Cream. Massera in krämen med mjuka tag. Det är viktigt att all kräm smörjs in i huden.
  3. Var observant på extra torra partier. Kinder, fötter, händer, rumpa och ben kan vara extra utsatta och är viktiga att smörja in ordentligt.
  4. Rodnad kring munnen. Om barnet har röda utslag kring munnen, orsakat av t ex kyla, kan man använda en mjukgörande kräm. Decubal Junior Cream är ett bra alternativ, liksom Decubal Lips and Dry Spots Balm som är en fet, närande och återfuktande salva.
  5. Smörj ofta. Smörj både morgon och kväll. Under årets kallare dagar kan man behöva smörja huden ännu oftare. Det gäller både vuxna och barn med torr och känslig hud.

Decubal – experten på torr hud

Decubal hudvårdsserie är speciellt utvecklad för att ta hand om torr hud – dygnet runt, året om. Decubal är utvecklad i nära samarbete med nordiska hudläkare och har funnits i Sverige i över 40 år. Alla produkter är fria från färgämnen, parfym och parabener. Decubal säljs endast på apotek där du även kan få råd om din egen och barnens hudvård. Sortimentet kan variera mellan olika apotek.

Läs mer om Decubal www.decubal.se.

Pressbilder finns att ladda ner i det här pressrummet.

För ytterligare information kontakta: Sanna Hedman, Marketing Manager, Teva/Actavis, tel: 08-13 63 74, mobil: 070-384 10 04 e-post: sanna.hedman@actavis.com

Teva Pharmaceutical Industries Ltd. förvärvade i början av augusti 2016 Allergans generikaverksamhet - Actavis Generics. Teva Sweden AB är därmed ett av de största läkemedelsbolagen i Sverige.

Teva Sweden AB är en del av Teva Pharmaceutical Industries Ltd. Teva tillhör världens 10 största läkemedelsföretag och är ledande när det gäller utveckling, tillverkning och marknadsföring av generikaläkemedel. Även innovativa läkemedel utvecklas och tillverkas inom områdena andningsvägar, centrala nervsystemet och onkologi. Teva har funnits i över 100 år och är idag verksamt i de flesta länder.