Balenciaga till Borås

Balenciaga – Master of Couture – en internationell utställning från Victoria and Albert Museum, kommer till Textilmuseet i Borås och invigs den 15 december 2018 och visas till den 21 april 2019.

Utställningen fokuserar på storhetstiden under 1950- och 60-talet då hans enastående kreativitet revolutionerade modet. Cristóbal Balenciagas djärva arkitektoniska linjer påverkar modet än idag och utställningen visar även plagg av senare designer som inspirerats av och fortsatt i mästarens spår såsom Hubert de Givenchy, Yohij Yamamoto, Iris Van Herpen och Hussein Chalayan.

-Vi har länge tittat på ett samarbete med V&A i London och nu föll alla pusselbitar på plats. Jag är så glad att vi kan möjliggöra att fler får ta del av Balenciagas mästerverk här i Norden, det här är en dröm som går i uppfyllelse, säger Eva Blomqvist, intendent på Textilmuseet.

Balenciaga- Master of Couture är vida omtalad och har rosats i såväl internationell som svensk press. I London har utställningen setts av över 272 500 besökare och gick i mars 2018 på internationell turné världen över, Svenska Textilmuseet är det enda i Europa där Balenciaga kan ses.

Balenciaga beundras av såväl samtida som efterföljande designer för sin skicklighet, noggrannhet och kompromisslöshet. Med en bakgrund som skräddarlärling från 12-årsåldern blev han känd som en mästare på tillskärning med fullständig kontroll över hela tillverkningsprocessen. Inspirerad av historiska epoker, traditionellt spanskt dräktskick och sakrala plagg förenklade och utvecklade han under 1960-talet plaggens snitt till skulpturala former frigjorda från kroppens restriktioner. Utställningen berättar om en viktig modehistorisk epok då Balenciagas innovativa former banade väg för en ny syn på mode.

-Det här är en fortsatt satsning mot Textilmuseets vision att bli Nordens ledande museum inom textil med inriktning på textilindustri, mode, design, konst och innovativa textilier. En internationell mötesplats som man gärna återvänder till. Är det någonstans den här utställningen ska ses så är det i Textilstaden Borås. Med tidigare succéer som Iris Van Herpen och Lars Wallin känns det här som ett steg i rätt riktning, säger Ulrika Kullenberg, museichef på Textilmuseet.

För mer info:

Presskontakter: