Textilmuseet öppnar ny utställning. EVERYDAY MATTER - THE VALUE OF TEXTILE ART

Pressvisning 14 september kl 13:
Everyday matter– The value of Textile art

16 september 2017 - 28 januari 2018

Nordic Textile Art (NTA), i samarbete med Textilmuseet – presenterar Everyday matter, en betydande utställning där verken är i stor skala. Utgångspunkten är det vardagliga och de långsamma processerna i textil konst, de välbekanta trådarna som det ändå tar år att lära sig bemästra.Utställningen visar på metoder som kan upphäva tid och som kommunicerar genom sitt material. Samtidigt som konstnärerna blickar bakåt i historien arbetar de sig fram mot ännu oupptäckta möjligheter. Everyday matter– En kritisk bearbetning av de vardagliga materialen.European Textile Network anordnar vartannat år en konferens i ett land i Europa. I år är det Borås stad och Textilmuseet som är värdar för konferensen och i samband med detta arrangeras textilkonstfestivalen CROSSOVER 12-19 september. CROSSOVER vill synliggöra den textila konsten och visa på en mångfald av uttryck, metoder och tekniker inom fältet. En rad med utställningar och aktiviteter med textil konst kommer att finnas på konstarenor samt i stadsrummet i och utanför Borås. Everyday matter är en del av denna satsning.

Föreningen NTA har sedan det grundades drivits av professionella textilkonstnärer både i ett nordiskt råd och i föreningens styrelse. Alla är entusiaster som strävar efter att synliggöra den textila konsten. Sari Syväluoma, född i Finland, var en av entusiasterna som satte upp målet att skapa en plattform för att genomföra biennaler eller triennaler med nordisk textilkonst. Hon var en av medlemmarna i arbetsgruppen inför Everyday matter och bidrog med många idéer. NTA vill hedra henne med denna utställning. Sari lämnade oss i förtid då hon dog i augusti 2016.

De tio specifika konstnärerna från Sverige: Elsa Agélii and Emelie Röndahl, från Norge: Kari Hjertholm och Løvaas & Wagle, från Finland: Ulla-Maija Vikman and Silja Puranen, Från Island: Ásta Vilhelmína Guðmundsdóttir och Bryndís Björgvinsdóttir, från Danmark: Grethe Wittrock och Ane Henriksen.

De tio från NTA and NTC är: Helga Palina Brynjolfsdottir, Elisabeth Brenner Remberg, Laura Isoniemi, Raija Jokinen, Aino Kajaniemi, Kerstin Lindström, Vibeke Lindhardt, Linnea Blomgren och Josabet Werkmäster.

Välkommen på pressvisning torsdag 14 september kl 13!

För mer info:
Utställningskontakt: Intendent Malena Karlsson, 0768-88 89 59 malena@karlsson@boras.se
Presskontakt: Kommunikatör Ingalill Sigvardsson, 0768-88 85 88 ingalill.sigvardsson@boras.se

Pressbilder härhttp://textilmuseet.se/ommuseet/press