The Weather Diaries- ny utställning på Textilmuseet

Detta är ett unikt tillfälle att se The Weather Diaries när den för första gången visas i Sverige. Utställningen har turnerat runt om i Europa, USA och Asien.

Utställningsperiod 21 okt 2017 - 4 mar 2018

Sedan 2006 har Sarah Cooper och Nina Gorfer samarbetat i konstnärliga fotoprojekt och gett ut flera succéböcker och ställt ut internationellt. De arbetar efter en egen metod där möten med människor och deras berättelser står i centrum. Duons upplevelser och iakttagelser transformeras till iscensatta foton fyllda av symbolik, lager av färg och texturer. Porträtten är en summering av deras vistelser och poetiska betraktelser över människans koppling till plats, natur, kultur och historia.

Inför 2014 års upplaga av Nordic Fashion Biennale bjöd The Nordic House i Reykjavik in Cooper & Gorfer för att skapa en utställning om västnordiskt mode utifrån ett konst- och kulturarvsperspektiv. Under två års tid reste de runt i Färöarna, Grönland och Island och resultatet är boken och utställningenThe Weather Diariessom är en korsbefruktning mellan mode och konstnärsduons karakteristiska fotokonst. Utställningen premiärvisades på Museum für Angewandte Kunst i Berlin 2014 och har turnerat till ytterligare 6 länder innan den nu landar på Textilmuseet.

Under projektet valdes modedesigner och textilkonstnärer från de olika länderna ut som de intervjuade och följde i deras arbete. Det var såväl unga som etablerade med olika uttryck och med ett gemensamt intresse för lokala material och tekniker i kombination med djärva uttryck. Ett nytt grepp för Cooper & Gorfer var att samarbeta med designerna och konstnärerna i gestaltningen av bilderna. Utställningen innehåller dessutom textila installationer av de medverkande kreatörerna.

Även om utgångspunkten var mode så handlar projektet mer om att undersöka hur kreativa sinnen hittar inspiration, kopplingar till kulturell identitet och om den omgivande miljön. Öarna skiljer sig åt på många sätt men delar erfarenhet av ett isolerat geografiskt läge där vind och vatten är ständigt närvarande.
– Vi kände naturens kraft och den lämnar ett avtryck även om man bara är där som turist, självklart måste det påverka om man lever eller växer upp där, säger Sarah. Vi undrar också om detta påverkar den kreativa processen. Kreativiteten på dessa tre öar har ett vilt och vågat uttryck. – En del foton i utställningen är utan människor och visar istället de nordatlantiska landskapens oändlighet och vädrets våldsamma oförutsägbarhet, fortsätter Nina.

The Weather Diariesär producerad av The Nordic House i Reykjavik, Island med stöd av Nordiska Ministerrådet. Deltagande designer och konstnärer är: Barbara I Gongini (FO), Bibi Chemnitz (GL), Cooper & Gorfer (US, AT), Guðrun & Guðrun (FO), Hrafnhildur Arnardóttir a.k.a. Shoplifter (IS), Kría (IS), JÖR by Guðmundur Jörundsson (IS), Mundi (IS), Nikolaj Kristensen (GL) och STEiNUNN (IS).