Handlingsplanen - nytt spel som får ut långtidsarbetslösa i jobb!

Jobbfabriken bjuder långtidsarbetslösa på Handlingsplanen, ett spel som leder till arbete. Handlingsplanen är spelet som reder ut djungeln av regler, måsten, metoder och möjligheter som omger den långtidsarbetslöses väg till ett återinträde på arbetsmarknaden. Vinnaren är den som får jobb.

Handlingsplanen är precis vad det låter som: en konkret väg in på arbetsmarknaden. Den förtydligar bland annat hur eget driv är den mest avgörande faktorn för att få jobb.

”Ca 70% av de deltagare som deltar i Jobbfabrikens jobbsökargrupper får jobb inom sex månader. Gemensamt är ett starkt eget driv och att man nyttjar Jobbfabrikens hjälpmedel för effektivt jobbsökande fullt ut. Den höga andelen deltagare som får jobb kan jämföras med genomsnittet som ligger kring 19%* för övriga långtidsarbetslösa”, säger Stina Jornefelt, kontorschef på Jobbfabriken i Norrköping.

Höga arbetsgivare rabatter
De flesta arbetsgivare och långtidsarbetslösa känner inte till att en arbetsgivare i normala fall betalar 26 400 kronor i månaden för att ge någon en lön på 20 000 kronor. Men att det bara kostar ca 5 000 kronor att anställa en långtidsarbetslös med samma lön, med andra ord en rabatt på ca 21 000 kronor i månaden.

"Tanken är att spelet ska spelas under semestertider då långtidsarbetslösa har tid att ladda om för en målinriktad jobbsökarhöst. Det finns bara ett sätt att vinna: Få jobb!", berättar John Hansson, kontorschef på Jobbfabriken i Helsingborg.

Budskap till Almedalen
Alla som vill förstå Sysselsättningsfasen och den långtidsarbetslöses förutsättningar inför arbetsmarknadsrelaterade debatter i Almedalen uppmanas att ladda ner och spel spelet:
"Spelet är gratis och kan laddas ner från jobbfabriken.se. Där finns både spelplan, spelregler och spelkort. Alla politiker, arbetslösa, anordnare och arbetsförmedlare som vill använda spelet får gärna göra det",
säger Sunbeam Lilja, grundare av Jobbfabriken.

Handlingsplanen
Ladda ner Handlingsplanen gratis här

Fakta om Sysselsättningsfasen
Enligt Arbetsförmedlingens årsredovisning 2012 deltog 46 695 personer i sysselsättningsfasen och 9095 personer skrevs ut på grund av arbete. Det motsvarar ca 19,5% utskrivna på grund av arbete.*

Fakta om Jobbfabriken
Jobbfabriken är anordnare i sysselsättningsfasen för långtidsarbetslösa med verksamhet i Stockholm, Norrköping, Malmö, Helsingborg och Göteborg. Verksamhetens idé är att vara den anordnare som får ut högst andel långtidsarbetslösa i arbete och på så vis vara den mest attraktiva anordnaren.

För mer information vänligen kontakta

Stina Jornefelt, kontorschef Norrköping
Tel: 070 – 734 16 65
Email: stina.jornefelt@jobbfabriken.se

Sunbeam Lilja, grundare
Tel: 070 – 757 16 04
Email: sunbeam@jobbfabriken.se

* Genomsnittet som får jobb enligt Arbetsförmedlingen ligger kring 19%.
Källa Arbetsförmedlingen