Hur kan hållbar mat rädda världen? Konferensen ”Soils and the Food We Eat” pågår på Kulturhuset i Ytterjärna

19-21 maj möts internationella deltagare från hela världen i Ytterjärna, Södertälje kommun, för att diskutera hur hållbar mat kan rädda världen. En manifestation till FN året 2015 som är utsett till The International Year of Soils.

Konferensen lyfter fram konceptet ”Östersjövänlig Mat” som utvecklats och implementerats av BERAS International, experter på ekologiskt jordbruk, Östersjön och hållbar mat. Saltå Kvarn, ansett som Sveriges mest hållbara varumärke och Södertälje kommun, utsedd till "Årets Skolmatskommun" av White Guide Junior, är medskapare av konferensen. Bland deltagarna finns tjänstemän från offentlig sektor, stora och små företag inom livsmedelssektorn, kockar, lantbrukare, forskare, politiker, rådgivare, studenter och intresserad allmänhet. Länder som Indien, Dominikanska Republiken, Litauen, Polen, Norge och Tanzania finns representerade.

– Vi vill genom den här konferensen öka medvetenheten om hur viktigt det är att ta vara på odlingsjorden och naturen, som ju är vårt stora kapital. Vi vill också skapa förståelse för hur situationen ser ut både i världen och i Sverige, och kanske framför allt visa att det finns beprövade och utforskade lösningar som på ett hållbart sätt kan ge god, sund och tillräcklig mat åt alla. Det viktigaste är att utgå från ett regenerativt lantbruk med naturliga lokala kretslopp av näringsämnen och en god samverkan genom hela livsmedelskedjan, säger Jostein Hertwig, vd för BERAS International.

2015 International year of Soils
Det här året har FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO förklarat som The International Year of Soils, med en rad konferenser och aktiviteter över hela världen. I Skandinavien manifesteras temaåret genom konferensen ”Soils and the food we eat” i Ytterjärna. Arrangör är BERAS International med stöd från Stockholms läns landsting.

Daniel Dworetsky, BERAS International, 070-99 98 996, daniel@beras.eu

Soils and the food we eat

BERAS International är ett oberoende institut, bildat 2014, som arbetar med forskning, utbildning, utveckling och implementering kring koncept som rör hållbar mat. I styrelsen sitter representanter från Södertälje kommun, Saltå Kvarn, Ekologiska Lantbrukarna, Stiftelsen Biodynamiska Forskningsinstitutet, Debio (Norge) och Baltic Foundation (Litauen). BERAS står för Building Ecological Regenerative Agriculture and Societies och bygger på två EU-projekt: BERAS 2003-06 och BERAS Implementation 2010-13.Mer info: www.beras.eu.