Ikväll kl 18.00 – konsert på Jokkmokks marknad: ”Iellemij – To Life” med Elin Teilus

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2019 11:22 CET

På Jokkmokks 414:e marknad lanserar Elin Teilus nytt album. Foto:© Andrea Barghi Goaskim/VARDA och Zita Marias

"Ni vackra karga fjäll som ligger fast förankrade vid sjön med de tusen nyanserna. Ni som tillsammans bär på min historia, nutid och framtid. Jag lägger mig mot ditt bröst för att vila och hör vinden berätta om mitt folks historia. Om de mödosamma strapatserna, om barnens lek, om eldar som tänds och som stilla slocknar. En dag kommer mina fotavtryck bli mina barns då gårdagen och nuet är ett. Där våra förfäders upptrampade stigar blir våra barnbarns. Så har det alltid varit och så vill jag att det ska förbli." Henrik Blind, – renägare Tuorpon sameby, gruppledare MP Jokkmokk, kulturarbetare @henrikblind

Elin Teilus sångerska, artist och jojkare berättar: När jag läser Henriks vackra ord känner jag en oerhörd samhörighet med mitt arv - med mina skogssamiska rötter i Udtja. Det är en stor ära för mig att få lansera mitt album ”Iellemij – To Life” på Jokkmokks marknad. En marknad som idag är en viktig del av vår samiska identitet med samer från hela Sápmi. Mitt album är en hyllning till människorna och markerna i Udtja. Till de som gått före, barnen och kommande generationer. Här firas livet, jorden och allt livs okränkbara helighet. Varmt välkomna till kvällens konsert!

Konserten framförs med stöd av; Sametinget, KUPP Jokkmokk och Sparbanken Nord.

Konsert lördag 9 februari kl.18.00
Jokkmokks marknad Ája byggnaden, Sparbankssalen, information
Biljetter:
Förköp 150 kr, SN resor, Föreningsgatan 3A, telefon:0971-582 22. I dörren: 200 kr - i mån av plats.

Presskontakt
För intervju och bokningar vänligen kontakta Annette Ericsdotter, 070 777 91 00, annette@tgim.se

Mer information/följ Elin:

Köp albumet ”Iellemij – To Life” (Inkluderar emballage och porto inom Sverige)
Steg 1.
Swisha 250 kr till: 1234600409