Nordisk topp VD flyttar tillbaka till Sverige för uppdrag inom social hållbarhet med fokus på medvetenhet och forskning

Hennes yrkesbana började på Baby Björn, där hon i 13 år som försäljnings- och marknadschef medverkade till att det lilla familjeföretaget blev ett välkänt globalt varumärke i över 50 länder. Sedan 2005 har hon som VD, för de nordisk/baltiska länderna på naturkosmetiska företaget Weleda, lyft produkter från att vara okända och endast tillgängliga i hälsokostbutiker för de redan ekomedvetna - till att finnas på de stora varuhusens hudvårdsavdelningar världen över.

Helena Liljedahl är precis hemflyttad till Sverige från Basel i Schweiz där hon arbetat på Weledas Internationella Koncernkontor som chef för Brand Management.
”Man kan jämföra utvecklingen av den ekologiska medvetenheten med människans egna ökade medvetenhet. Det handlar om att skapa förståelse och tillgänglighet för de som inte redan är invigda i ämnet.” säger Helena om sin resa med Weleda.

Hon återvänder efter rekrytering som VD till Mindfulnessgruppen.
”Jag kände att Sveriges ledare, organisationer och företag är redo att ta nästa steg i medvetenhet. Tack vare forskning är ”flumstämpeln” av mindfulness på väg att försvinna, fortsätter Helena Liljedahl.

Här hänvisar hon till Elisabeth Blackburn, som fick Nobelpriset i medicin 2009. Blackburn´s studier visar på att vi människor till och med på enzymnivå i kromosomerna förändras, beroende på våra tankar och känslor.

”Ny forskning och gammal visdom pekar åt samma håll och visar oss vägen för HUR vi kan träna vår medvetenhet, menar Helena. Mindfulnessgruppen framhäver vikten av medvetna och hållbara organisationer. I detta sammanhang handlar det inte bara om ekonomiskt- och miljömässigt hållbara, utan framförallt om social hållbarhet, avslutar Helena.

Mindfulnessgruppen är experter på minfulnessbaserad medvetenhetsträning för företag och skolor. Dessutom finns en separat utbildning för människorelaterade yrken.
“Vi är så glada och stolta att
Helena, med sin erfarenhet och förmåga att inspirera, leda, fokusera och bygga verksamhet tackade ja till VD uppdraget. Tillsammans med våra kompetenta medarbetare och licensierade mindfulnessinstruktörer kommer hon att ska skapa stora förutsättningar för att öka medvetenheten på företag och i skolor. Vi vet att ökad medvetenhet leder till en mer ekonomiskt, miljömässigt och socialt hållbar - och vänligare värld." Hans-Erik Karlsson, Styrelseordförande, Mindfulnessgruppen.

Kontakt
Press/Intervjuer: Annette Ericsdotter Bettaieb, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se
Utbildningar: Ann Nilsson, +46 73 342 99 17, ann@mindfulnessgruppen.se

www.mindfulnessgruppen.se