PRESSKONFERENS – International Council of 13 indigenous Grandmothers bjuder in till presskonferens på Etnografiska Museet i morgon söndag 7/7 kl 11:15

Nu är de i Sverige! Rita Long Visitor Holy Dance - Oglala Lakota, South Dakota, Julieta Casimiro Estrada - Mazatec, Mexico, Maria Alice Campos Freire - Brasilien, Agnes Baker Pilgrim - Takelma, Orgenon, Flordemayo - Maya, Central Amerika, Rita Blummenstein Yupik – Alaska, Beatrice G Weaselbear- Oglala Lakota, South Dakota och Mona Polacca - Hopi/Havasupai/Tewa, Arizona från The International Council of 13 Indigenous Grandmothers har med sina systrar rest över hela världen. Nu har de landat i Stockholm och bjuder in till presskonferens tillsammans med Grandmother Ambassadör Jyoti - San Fransisco. Senare i veckan ankommer Grandmother Ambassadör Pauline Tangora -New Zeeland.

På presskonferensen finns även samiska Grandmother Harriet Nordlund, svensk-samisk regissör och skådespelare som ska delta i det Öppna rådet 11-14/7, och Kajsa Dahlström, ordförande för Globträdet som håller i vattenceremonin med Grandmothers vid Stadshuset 16/7.

FÖR PRESSACKREDITERING OCH INTERVJUER
Pressansvarig Annette Ericsdotter Bettaieb, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se

The International Council of 13 Indigenous Grandmothers representerar olika ursprungsfolk och har mer än 1000 år av livserfarenhet och visdom. Deras systerskap demonstrerar samarbete över alla kulturella gränser och visar vägen framåt för de kommande 7 generationerna. Det Öppna Rådet i Stockholm hedrar det samiska folket och alla ursprungsbefolkningar. www.grandmotherscouncil.com

Auroras Ring är en ideell förening som arrangerar det första mötet i Sverige nu 2013. Intentionen är att fortsätta stödja de uppdrag som kommer komma via det öppna rådet med Grandmothers och från det separata barn och ungdomsprogrammet. Att löpande stödja sammanhang där man möts över kultur- och åldersgränser för att värna om jorden och fredlig samverkan. www.aurorasring.se

I samarbete med
Clarion Hotel Stockholm, CSS - Center For Sacred Studies, TGIM - Thank God It ́s Monday Medskaparna-Institutet för cirkulär ekonomi, Etnografiska Museet, CarolasEko, Globträdet

Med stöd av
Gudrun Sjödéns - Gudruns Goda Gärning, Polarbröd, SCA Forest Products, Gällivare Kommun, Stockholmsstrategin, Stockholm Visitors Board, Amerikanska Ambassaden, Solhälla Hällungen, MNX Data, Kristallrummet, Stilla Rum, Katarina Kyrka, Stafva Gård, Kneippbyn, JAK banken, Mobility Motors Sweden - Nissan återförsäljare.