Stadshuset, sista chansen att träffa The Indigenous Grandmothers som är på Sverigebesök! Välkomna till Globträdets vatten- och jordceremoni med barn och The Indigenous Grandmothers i morgon tisdag 16 juli kl 10.

Pressinbjudan till: ”Our Uniting Water and Soil Ceremony”. Vårt förenande vatten- och jordceremoni med barn och The Indigenous Grandmothers.

Den 8 maj 2006 invigdes eken inne på Stadshusets Borgargård som Barnens mötesplats. Dåvarande ordföranden för Stockholms stadsfullmäktige, Barry Andersson och 18 barn från Stockholms stadsdelar deltog. Barnens mötesplats är en del i samarbets-organisationen Globträdet- som har FN-status från FN:s ekonomiska och sociala råd.

Imorgon tisdag 16 juli får Barnens mötesplats ett unikt och historiskt besök klockan 10! Det blir sista möjligheten att träffa International Council of 13 Indigenous Grandmothers innan de reser vidare ut i världen.

Kajsa Dahlström, ordförande Globträdet, berättar:
”-Det här är en ceremoni för och med barn. I 25 år har vi genomfört den, och i dag har vi vatten från världens alla länder i våra ceremonier. De enda vuxna som tidigare har fått bidra till vattnet är en astronaut som hade med sig vatten från rymden och Kofi Annan, tidigare generalsekreterare i FN. Det känns fint att Grandmothers väljer att både inleda och avsluta sin vistelse i Sverige med en ceremoni med barn, säger Kajsa Dahlström, Globträdet.” (Se: Pressmeddelande om Kneippbyn.)

Program 16 juli
9:00 Barnen samlas och tränar med Kajsa, Globträdet.
10:00 Ceremoni med barnen
Alla barn har fått en inbjudan där de välkomnas att ha en skål med vatten och en handfull jord från en plats som de tycker mycket om eller vill värnar om. Dessutom kommer de att ha med sig funderingar om vad som är viktigt i livet.

Pressackreditering och intervjuer
Pressansvarig Annette Ericsdotter Bettaieb, +46 70 777 91 00, annette@tgim.se

Globträdet en ideell organisation
som sedan 1982 arbetar med framtids- och miljöfrågor. Globträdet har en konsultativ ECOSOC-status i FN och har fått FN:s utmärkelse The Global Role of Honour Award. På uppdrag av FN:s miljöprogram startade organisationen en första rådsplats för barnen under ett träd i Nairobi. Detta modersträd har lett till rådsträd för barn världen över. www.globetree.org

The International Council of 13 Indigenous Grandmothers representerar olika ursprungsfolk och har mer än 1000 år av livserfarenhet och visdom. Deras systerskap demonstrerar samarbete över alla kulturella gränser och visar vägen framåt för de kommande sju generationerna. Det öppna rådet i Stockholm hedrar det samiska folket och alla ursprungsbefolkningar. www.grandmotherscouncil.com

Auroras Ring är en ideell förening som arrangerade det första Öppna Rådet med Grandmothers i Sverige 11-14 juli. Missionen är att löpande stödja sammanhang där man möts över kultur- och åldersgränser för att värna om jorden och fredlig samverkan. www.aurorasring.se

I samarbete med;
Clarion Hotel Stockholm, CSS – Center For Sacred Studies, Medskaparna – Institutet för cirkulär ekonomi och Globträdet, TGIM – Thank God It ’s Monday.