Tina Thörner bloggar direkt från Dakar på Aftonbladet

Starten i världens tuffaste rally närmar sig med stormsteg. Den 1 januari är det dags för Tinas tionde start i Dakar. Följ äventyret i Sydamerika på nära håll när Tina Thörner  och Guerlain “Chi-Chi” Chicherittar tar sig genom alla tänkbara sorters terräng i sin BMW X3!

Tina Thörner har arbetat som kartläsare i 20 år tillsammans med förare som Ari Vatanen, Jutta Kleinschmidt och Colin McRae, men även med svenska förare som Thomas Rådström och Kenneth Eriksson. I år tävlar Tina i Dakarrallyt för tionde gången, den här gången som kartläsare till Guerlain “Chi-Chi” Chicherit. Förutom att tävla i rally arbetar Tina med coaching, ledarskap som motivatör och föreläsare. Hon har bland annat hjälpt Brynäs och Kloten i den Schweiziska ligan. Tina har även skrivit boken LÄS Rallyboken tillsammans med Lasse Elfgaard och arbetar just nu på sin nästa bok.

Tina berätta om Dakar!
- Dakar och jag är en story som pågått i 10 år! Efter första året kom jag tillbaka med både en enorm glädje och samtidigt en beslutsamhet att aldrig köra det igen... Jag tyckte det var helt knasigt och överfarligt men nu är det helt suveränt att få ta tag i denna utmaning varje år.

Vad krävs för att vinna Dakar?
- Ett "jävlar anamma" men också att man är "fit" både till kropp och själ, att man har en hållbar och tålig bil, ett team som är redo att ge allt, ekonomiska förutsättningar som är ok, att man klarar sig på lite sömn, kan äta när det bjuds, alltid vara redo, ha humor och se till att energin flödar under arbetet. Som förare och kartläsare måste man vad som än händer ha “platonisk kärlek” mellan sig hela tiden. Man måste stötta varandra hela tiden, inget får lämnas åt slumpen och man får aldrig ge upp. Man måste våga!

Väl ute på sträckan är det 10-15 punkter som vi måste passera, gör man inte det får man 3-6 timmars strafftid. I bilen har vi en elektronisk kompass som blir en GPS när vi är 3 km från vår passerpunkt. Mellan punkterna är det jag som navigerar så att vi ska komma rätt medan föraren kör vad han tror bilen klarar av för terrängen. Jag har en tripp i bilen som jag använder mig av för att veta hur långt vi kört. Det gäller att hålla fokus och vara öppen för att hela tiden kunna improvisera och snabbt hitta nya lösningar.

Berätta om X-raid teamet
- Sven som äger teamet har varit min bekant sedan 1995. Vi har samma syn på mycket och trivs med att jobba ihop. Därför är jag kvar och jobbar i teamet fortfarande. Även om vi inte har den stora riktiga budgeten som VW och Mitsubishi så gör vi det bästa av det vi har. Det har visat sig räcka långt. Det bästa är att Sven har satsat på coaching och teambuilding som jag varit med och tagit fram och arbetat med. Det har verkligen skett en förändring under dessa tre år! Jag tror inte vi hade varit med så bra om inte allas “mindset” gått ihop.

Vem är din förare Guerlain Chicherit?
- Chi-Chi ja, det är en cool kille. Om han inte var min förare så skulle jag stöta på honom direkt! Han är fyrfaldig världsmästare i extremskidåkningens freeride, men ganska ny inom rally och körde sitt första Dakar 2007. Vi har så kul ihop, både inne i bilen och utanför. Han är en arbetsmyra. Han lämnar inget åt slumpen, är ihärdig och busig på samma gång. Han är ung för att vara med och tävla i toppen av Dakars resultatlista men får vi köra på några år till kommer han att bli nästa franska kille som vinner Dakar. Det är jag helt säker på!

Välkommen att följa Tina och Chi-Chi på Dakarbloggen hos Aftonbladet.

Kontakt/Boka Tina:
TGIM - Thank God It´s Monday, Annette Sandgren, annette@tgim.se + 46 70 777 91 00

Mer info:
Tina Thörners hemsida:

Team X-raids hemsida:

Dakarrallyts hemsida:

• blogg
  • dakar
  • dakar-rallyt
  • tina thörner

• Stockholm

TGIM - Thank God It's Monday har spetskompetenser inom CSR, coaching, marknadsföring samt digitala och sociala medier.

TGIM - Thank God It's Monday arbetar med att inspirera människor till förändring, lyfta goda förebilder och samarbetar med bland annat; Tina Thörner, LevaGalan, Stiftelsen LetsDoIt.nu, Tidningen Leva, S:ta Clara Kyrka, Livshandboken.se, Dromjobbet.se och Yes Group Sweden