Åsa Caap utsedd till Årets Intraprenör

Det tog två år för Åsa Caap att bygga Our/Vodka, en ny typ av vodkavarumärke där ett globalt team bygger urbana mikro-destillerier som drivs av lokala entreprenörer i storstäder. Nu har hon utsetts till Årets Intraprenör av Talentia.

Utnämningen Årets Intraprenör ges till personer som har en extraordinär förmåga att upptäcka och driva igenom nya idéer inom en organisation han eller hon arbetar för men själv inte grundat. Intraprenören har drivkraften och modet att leda frågor som inte alltid står på företagets eller organisationens agenda.

I år går priset till Åsa Caap, CEO och Global Brand Director på Our/Vodka , för hennes arbete med att bygga upp det nya vodkavarumärket Our/Vodka inom Pernod Ricard.

- Jag känner mig oerhört hedrad och glad att få det här priset. Som tidigare entreprenör är intraprenörskap något jag har fått väldigt stor respekt för under de här åren. Jag tror intraprenörskap är något som framtidens företag kommer efterfråga allt mer, samtidigt som jag tror att det är få storföretag som inser vad det verkligen innebär. Hoppas därför att priset kommer skapa mer uppmärksamhet kring det, säger Åsa Caap.

Our/Vodka är en ny typ av vodkavarumärke med ett globalt team som bygger mikrodestillerier i storstäder i hela världen. Därefter lämnas nycklarna över till lokala partners som delar på vinsten. Varje partner har en stark anknytning till staden de bor i, och får själva bestämma vad destilleriet ska stå för.

Motiveringen lyder:
Genom sin förmåga att innovera, entusiasmera, övertyga och förankra har Åsa med sitt team skapat ett helt nytt företag inom världskoncernen Pernod Ricard. Åsa har genom sin övertygelse visat exceptionell uthållighet och kontinuerligt förbättrat konceptet för att lyckas med att förverkliga det. Our/Vodka förenar på ett föredömligt sätt det stora företagets intraprenörskap med lokalt entreprenörskap vilket sätter scenen för utveckling inifrån och drivkrafterna att skapa nytt.

Bakgrund
Åsa Caap jobbade heltid som Innovation Director på The Absolut Company, när hon började fundera över varför det inte fanns ett varumärke som är både lokalt och globalt.

Därefter tog det två år för konceptet Our/Vodka att komma fram i dagsljuset. För Åsa Caap innebar det två år av interna fighter då konceptet konstant utmanades av bolagsledningen.

Genom att driva idén bakom Our/Vodka utmanade Åsa Caap allt som jättebolaget Pernod Ricard står för, och då framförallt distributionssystemet. Entreprenörerna skulle dessutom sköta sin egen distribution och få ta del av vinsten, vilket är tvärtemot hur bolag som Pernod Ricard vanligtvis tjänar pengar.

Men istället för att få sparken, som Åsa Caaps man trodde, öppnade hon det första mikro-destilleriet i Berlin 2013.

Det andra destilleriet öppnade i Detroit i höstas, och 18 april öppnar nummer tre i Seattle. Efter det väntar London och Amsterdam i sommar och ett flertal amerikanska städer under 2016.

Om utnämningen
I år har ett 30-tal nomineringar tagits emot. En jury tar därefter ett beslut som grundar sig på intervjuer som gjorts med de nominerade och deras samarbetspartners.

De nominerades prestation har bedömts ur fem aspekter; originalitet, lateral förmåga, operativ förmåga, affärssinne och uthållighet.

För mer information om juryn, kriterier för bedömningen och tidigare pristagare se http://www.talentia.se/arets-intraprenor/

• Mode

• our/vodka
  • absolut people

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa, Wyborowa, Luksusowa och Frïs. Absolut Vodka är världens fjärde största internationella spritvarumärke. All Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare Vin & Sprit, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Paul Duffy.