Absolut leder jakten på världens bästa bar-team

Från januari till april så arrangeras lokala tävlingar runt om i världen. I totalt 15 länder, och på ett kryssningsfartyg på internationellt vatten, ställs de bästa bar-teamen mot varandra. Varje lag utgörs av två personer som tillsammans ska utföra en rad utmaningar. Vinnarna får resa till finalen i Sverige den 11 - 14 juni.

Den 21 februari tävlade tretton lag mot varandra på Absolut Atelier i Stockholm. Under dagen ställdes de tävlande inför flera tuffa utmaningar i en elimineringstävling, tills endast fyra lag återstod. Restaurangen Mr French stod som värd för kvällens final. Där, inför 200 personer, kunde tillslut Ling Long koras som vinnare.

– Bartenderyrket har fått ett grym uppsving de senaste åren, med flera roliga och utmanande tävlingar. Absolut Invite – Team Edition är en annorlunda tävling eftersom den lyfter fram lagarbetet, något alla som stått bakom en bardisk förstår vikten av, säger Johan Evers, bartender på Ling Long och finalist i Absolut Invite Team Edition. Kollegan och medfinalisten Charlotte Halsius fyller i: – Att få representera Sverige och vår bar är något vi ser fram emot.

De olika ländernas finalister flygs upp till Sverige för att tävla i totalt fyra dagar. Under finalen testas de i utmaningar som är utformade att likna deras vardag i baren. Tävlingen inleds i skånska Åhus där all Absolut Vodka tillverkas och där man finner råvarorna som sätter Absoluts karaktäristiska smak. Efter Åhus fortsätter tävlingen genom södra Sverige upp mot Stockholm där vinnarna utses. Under resans gång ska de tävlande visa upp sina talanger i områden som Creative Mixing, Knowledge, Sensory och Multi-order. Absolut Invite – Team Edition skiljer sig från andra traditionella bartävlingsformat. Från start till mållinje prövas lagen genom ständiga överraskningar och unika utmaningar, samtliga utformade för att sätta teamen på prov och testa deras samarbetsförmåga i ett högt tempo.

Absolut var tidiga med att hylla talangfulla bartenders. Den första cocktail-tävlingen genomfördes redan 1997, på the Met i London. Nu i och med Absolut Invite – Team Edition så vill Absolut flytta strålkastarljuset från individen till laget bakom bardisken. De vinnande teamen kommer att flygas till Sverige för final 11-14 juni, varpå det vinnande teamet kommer att presenteras midnatt den 14 juni. Det vinnande laget får en resa till Ibiza för en tre dagars Absolut Night Experience.

Deltagare i den svenska delfinalen:

• Ling Long
  • Marie Laveau
  • Escalier
  • Lokal

Finalens jury består av:

• Scott Baird och Josh Harris från Bonvivant och ägare av the Trick Dog i San Francicso.
  • Anna Schreil, Head of Operations på The Absolut Company.
  • Ben Read, författare och ägare av Create Cocktails.

De olika tävlingsmomenten är:

• Creative Mixing: Creative Mixing är en fundamental del av Absolut Invite – Team Edition. Jurydeltagarna utvärderar varje lags drink och dess presentation utifrån tävlingens tema. Drinken måste dessutom vara baserad på Absolut Vodka.
  • Bar teams choose: Lagen får välja mellan de fem olika nyckelkategorierna av Absolut-drinkar. De ska sedan ge vald drink deras personliga touch. Dessutom delas poäng ut baserad på show, musik, presentation etc.
  • Knowledge: Här testas varje lags kunskap inom fyra olika katergorier: Absolut, Nights, Drinks och History.
  • Sensory: Finalisternas smaklökar sätts på prov när de ska identifiera råvarorna i tio olika spritdrycker.
  • Multi-order: Lagen ska servera en beställning så fort som möjligt. Samtliga drinkar i beställningen måste innehålla exakt 50 ml sprit. Lagen tävlar separat där varje lag tilldelas tryckta drinkbiljetter samtidigt.

Läs mer om Absolut Invite – Team Edition härhttp://www.absolutinvite.com/

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Georgia McDonnell Adams, Global Manager

georgia.mcdonnell-adams@pernod-ricard.com

• Livsstil

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa, Wyborowa, Luksusowa och Our/Vodka. Absolut Vodka är världens femte största internationella spritvarumärke. Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare V&S Vin & Sprit AB, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Paul Duffy.