Blandat resultat för The Absolut Companys produktportfölj

I dag presenterar Pernod Ricard, #2 i världen inom vin och sprit samt moderbolag till The Absolut Company, sitt årsresultat. Koncernen rapporterar ett solitt resultat med en försäljningsökning på +2 procent i en fortsatt delvis utmanande kontext, och en vinst på +2 procent i linje med tidigare prognoser.

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa och Our/Vodka. Absolut Vodka är koncernens största, och världens femte största internationella spritvarumärke i volym räknat. Varumärkets försäljning minskade med -4 procent under räkenskapsåret 2015/16. Årets volym på 10,9 miljoner 9-literslådor (M9lc) innebär en minskning med -2 procent gentemot föregående år. Detta i huvudsak drivet av stark konkurrens på de för vodka viktiga marknaderna USA och Global Travel Retail/Tax-Free. Inte desto mindre så har Absolut visat positiva resultat utanför USA, i synnerhet i Europa, Afrika och Kanada.

Ny VD för The Absolut Company sedan 1 juli 2016 är Anna Malmhake, tidigare VD för koncernens irländska dotterbolag Irish Distillers, med Jameson whiskey som främsta varumärke. Hon kommenterar det gångna årets resultat.

- Det har varit tuffa år för Absolut på den amerikanska marknaden. Nu ser vi en tendens att varumärket närmar sig en stabilisering. Och vi ser positiva resultat på viktiga marknader som Kanada och England. Ur min synvinkel är det intressanta att de konsumenttrender som nu växer fram är positiva för Absolut som varumärke. Konsumenter letar inte längre efter fantasismaker som sockervadd, utan de vodkamärken som klarar sig bäst är de som har en autentisk historia att berätta. På medellång sikt innebär detta positiva möjligheter för Absolut som har en gedigen hantverkstradition från Åhus, säger Anna Malmhake.

The Absolut Company har sedan 2009 även det globala ansvaret för koncernens varumärken Malibu och Kahlúa. Malibus försäljning fortsatte att öka med +1 procent, med en fortsatt volym på 3.4 M9lc.Kahlúas försäljning minskade med -2 procent, med en fortsattvolym på 1,5 M9lc.

- Mycket glädjande är att den långsiktiga strategin för Malibu, som The Absolut Company tagit fram och aktiverat sedan en längre tid tillbaka, fortsätter att fungera mycket bra. Kampanjen “Because Summer” har mottagits mycket väl av konsumenter. Trenden för Kahlúa är som förväntat. Vi har dock positiva förväntningar på Kahlúa baserat på den strategi som vi just rullat ut, med fokus på cocktails., fortsätter Anna Malmhake.

Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare V&S Vin & Sprit AB, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen, med huvudkontor i Stockholm. Bolaget har 500 medarbetare och försäljning i över 150 marknader.

• finansiell information

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa och Our/Vodka. Absolut Vodka är världens femte största internationella spritvarumärke. Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne, och är Sveriges enskilt största livsmedelsexport. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare V&S Vin & Sprit AB, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Anna Malmhake.