Nya absolut.com – kreativ mötesplats och drinkrecept online

Med en egen redaktion, samarbeten med några av världens främsta fotografer och med korrespondenter världen över, bjuder absolut.com sina läsare på de senaste trenderna inom musik, mode, konst och cocktail-kulturen. Produktportföljen presenteras i sin helhet så väl som de många kreativa samarbeten som gjort varumärket Absolut världskänt.

Utformat som ett digitalt magasin vill nya absolut.com inspirera och vara en mötesplats för kreativitet.

– Att gå från en statisk sida till ett globalt digitalt magasin med levande innehåll som ständigt uppdateras är något vi kommer jobba vidare med, säger Marco Guzman, Senior Digital Manager Absolut.

Med en egen redaktion som arbetar med handplockade globala korrespondenter, möjliggör nya absolut.com det för varumärket att publicera artiklar om de senaste trenderna runt om i världen. Genom att ständigt uppdatera innehållet kan användarna läsa om de senaste trenderna på datorn, surfplattan eller direkt i mobilen.

– Vår trendtörstande målgrupp letar alltid efter inspiration från andra kulturer och länder. I det nya informationssamhället har man tillgång till världen direkt i sin mobil. Vårt mål var därför att skapa en webbplats som föder in de senaste globala och lokala trenderna till en och samma plattform medan de fortfarande är glödheta, säger Mathias Westphal, Global Brand Director Absolut.

För få ett 360-gradersperspektiv släpps lokala versioner av webbplatsen på alla Absolut marknader. Där blandas det globala relevanta innehållet med lokalt innehåll.

– Det redaktionella innehållet är skapat kring historier som rör varumärket Absolut. Globala populär kulturella ämnen är antingen initierade eller stödda av varumärket eller på något annat sätt relevanta för Absolut, säger Karl-Johan Bogefors, chefredaktör på absolut.com

På absolut.com presenteras också den ständigt växande Absolut familjen som förutom Absolut Vodka och de 18 smakversionerna även består av Absolut Elyx, Absolut Amber och Absolut Tune.

Den nya webbplatsen har också en helt ny design som följer den nya varumärkesidentiteten som Absolut nyligen lanserade. En ny logotyp, nya typsnitt och en uppdaterad färgpalett har skapats för att förenkla, harmonisera och förstärka relationen mellan varumärket Absolut och den utökade varumärkesportföljen.

Fakta

• På den nya webbplatsen finns uppdaterade produktsidor där den nya designen för de olika smakerna presenteras i sin helhet

• Förutom nya Absolut.com, lanseras samtidigt nya AbsolutDrinks.com där förutom recept artiklar om drinkar och cocktail-kultur presenteras

• Webbplatsen är byggd i samarbete med Great Works

Arbetsgrupp

Global Brand Director: Mathias Westphal
Global Director, IT and Internal Control, Vincent Meunier
Sr. Manager Global Marketing Solutions and Interactive: Fredrik Thorsén
Manager Marketing Solutions and Interactive: Eva Sjökvist
Sr. Global Digital Manager: Marco Guzman
Digitala byrå: Great Works, Stockholm

• Mode

• kreativitet/marknadsföring

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa, Wyborowa, Luksusowa och Frïs. Absolut Vodka är världens fjärde största internationella spritvarumärke. All Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare Vin & Sprit, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Paul Duffy.