Paul Duffy - ny Styrelseordförande och VD för The Absolut Company

Paul Duffy har utsetts till ny styrelseordförande och vd för The Absolut Company som bland annat ansvarar för tillverkning och marknadsföring av den svenska försäljningssuccén ABSOLUT VODKA och andra stora varumärken som Malibu och Kahlúa. Paul efterträder Philippe Guettat som gått vidare till en annan tjänst inom Pernod Ricard-koncernen.

Paul Duffy kommer närmast från tjänsten som vd för Pernod Ricard USA och har innan varit ekonomidirektör vid Irish Distillers (IDL), 1994-1996 och ansvarig för Pernod Ricards verksamhet i Sydafrika 1996-2002. Under sin karriär inom Pernod Ricard-koncernen har Paul Duffy innehaft bland annat positioner som vd för Irish Distillers och Pernod Ricard UK. Paul startade sin karriär vid KPMG i Dublin.

– Att få leda The Absolut Company är en stor och rolig utmaning, säger Duffy.

– Med mina erfarenheter från bland annat den största marknaden för ABSOLUT VODKA, Malibu och Kahlúa– USA, hoppas jag kunna bidra till de fortsatta framgångarna där som i övriga världen. Dessutom kommer jag tillsammans med övriga teamet vid företaget att kunna säkerställa att våra globala varumärkes idéer kommer att fortsätta att vara relevanta på våra lokala marknader.

Paul tar över stafettpinnen från Philippe Guettat som går vidare till en ny post som vd för Mumm Perrier-Jouët inom Pernod Ricard-koncernen. Paul tillträdde tjänsten som vd och styrelseordförande för The Absolut Company september 2012.

– ABSOLUT har alla förutsättningar för fortsatt tillväxt. Trots en svajande konjunktur har vi lyckats slå tidigare försäljningsrekord och i år sålt 100 miljoner liter. Vi ska vara lyhörda och möta konsumenternas efterfrågan, både vad gäller produktutveckling och nya konsumtionstillfällen, säger Duffy.

The Absolut Company med huvudkontor i Liljeholmen, Stockholm, har det globala ansvaret för flera av Pernod Ricard-koncernens varumärken. Bland annat ansvarar företaget för tillverkning och marknadsföring av världens fjärde största internationella premiumspritvarumärke – ABSOLUT VODKA. 2011/2012 såldes 100 miljoner liter ABSOLUT VODKA i världen.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Elin Wibell, Senior Manager Corporate Communications, The Absolut Company, 070 190 10 41, elin.wibell@pernod-ricard.com eller besök www.theabsolutcompany.com

• Dryck

• absolut people

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av ABSOLUT VODKA, MALIBU, KAHLÚA, Wyborowa, Luksusowa och Frïs. ABSOLUT VODKA är världens fjärde största internationella spritvarumärke. All ABSOLUT VODKA tillverkas i Åhus, Skåne. MALIBU är världens största rom med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. KAHLÚA kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare Vin & Sprit, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Paul Duffy.