Vatten i fokus när The Absolut Company samlas i Åhus

Varje år arrangerar Pernod Ricard koncernen ”Responsib'All Day” då samtliga medarbetare, över 18 000 anställda, runt om i världen lägger sina dagliga sysslor åt sidan för att ägna sig åt att lära sig mer om socialt ansvarstagande, hållbarhet och ansvarsfull alkoholkonsumtion. I år reser The Absolut Companys samtliga medarbetare från huvudkontoret i Stockholm till Åhus i Skåne, där varje droppe Absolut Vodka produceras.

– Åhus är hjärtat av Absolut Vodka och The Absolut Company. Absolut Vodka består till stor del av vatten och varje droppe vatten, som finns i de miljontals flaskorna som skeppas, kommer från Åhus. Under ”Responsib'All Day” vill vi öka vår gemensamma kompetens kring vattnets betydelse och vikten av rent vatten, säger Paula Eriksson, informationsdirektör vid The Absolut Company.

Under ”Responsib'All Day” kommer medarbetarna bland annat utbildas vid Vattenriket Naturum, med målet att alla deltagare ska bli ”vattenambassadörer”.

Vatten är naturligt en prioriterad del av The Absolut Companys hållbarhetsarbete. Genom att kontinuerligt kartlägga nuläge, utvärdera och agera jobbar The Absolut Company mot att minska vattenförbrukningen vid destilleriet i Åhus. Redan har det uppnåtts en reducering med 42 %av uppsatt mål år 2020 för att minska företagets vattenfotavtryck. Optimering av processen är ett ständigt pågående arbete och till hösten tas ännu ett initiativ då det byggs ett nytt system i destilleriet. Det nya systemet kommer alltmer ta oss mot en sluten process av vattenförbrukningen på destilleriet och få ner förbrukningen ytterligare.

Varumärket Absolut Elyx har dessutom inlett ett samarbete med organisationen Water for people. En del av samarbetet innebär att man för varje flaska Elyx som säljs i USA och i England ger man en person tillgång till rent vatten under en vecka. Målet är att under fem år säkerställa att minst 100 000 personer som idag inte har tillgång till rent vatten ska få tillgång till rent vatten, nu och för kommande generationer.

• pernod ricard

The Absolut Company har det globala ansvaret för produktion, utveckling och strategisk marknadsföring av Absolut Vodka, Malibu, Kahlúa, Wyborowa, Luksusowa och Our/Vodka. Absolut Vodka är världens femte största internationella spritvarumärke. Absolut Vodka tillverkas i Åhus, Skåne. Malibu är världens största rombaserade spritdryck med kokosnötssmak, med försäljning i över 150 länder. Kahlúa kaffelikör är världsledande inom sitt segment. Sedan juli 2008 är The Absolut Company, tidigare V&S Vin & Sprit AB, ett bolag inom Pernod Ricard-koncernen. Huvudkontoret ligger i Stockholm, VD är Paul Duffy.