Digital trendspaning: Facebook kopplar ett starkt grepp om digital marknadsföring

Nyhet -

* Vi kan konstatera att större andelar av marknadsföringsbudgetarna flyttar från traditionella till digitala kanaler och att uppdragsgivarna nästan resonerar i termer av att sök och digitala banners är traditionell marknadsföring medan sociala nätverk och sociala medier är något förhållandevis nytt. Det är en övergripande förflyttning vi kan se. Räckvidden i sociala medier börjar bli så stor att de inte kan behandlas som ett påhäng i mixen.

* Facebook kopplar ett ganska starkt grepp om digital marknadsföring. Facebook är duktiga på att integrera sig själva i andra plattformar bortom andra sociala medier. Med instant articles kan tidningar som Aftonbladet och Expressen dyka upp i Facebooks flöde, men även det omvända. I stället för att köpa annonser hos Aftonbladet kan annonsköparna låta Facebook köra annonserna så dyker de ändå upp hos Aftonbladet. Konsekvens är att medieköpen centraliseras och att det blir Facebook, och även Google, man som annonsköpare behöver gå till. Då blir kreativitet och koncept viktigare när alla använder samma kanaler.

* Det kommer att löna sig att samla data från sociala medier, egna data och data från Facebook. Det skapar kännedom om hur användarna beter sig även utanför de sociala medierna. Data från sociala medier kan kopplas till programmatic-tjänster så att träffsäkerheten blir bättre.

* En annan trend vi kan se är att det blir väldigt viktigt att marknadsföra sig always on. Förut så hade marknadsförarna budget för kanske tre kampanjperioder. Vi tror att budgeten till en av kampanjperioderna kommer att gå till att alltid synas får resten av budgeten gå till de två andra kampanjerna. Annars tappar man mark mot konkurrenterna mellan kampanjperioderna.

* Vi ser att Facebooks Messenger-app blir en tydlig konkurrent till Swish. Det går att få kvitto via chat och det kommer att gå att beställa Uber-taxi via Messenger. Företag som Ellos kan koppla på en massa funktioner om de vågar släppa Facebook nära och få en mer konkurrenskraftig webbshop, i utbyte får de kanske ge ifrån sig kundinfo till Facebook.

* Annonsörer som använder sociala medier får större räckvidd för pengarna än i traditionella medier. Då kan de göra mer för pengarna. Vårt resonemang är att det kan var smart att testa en massa typer av budskap i sociala kanaler och sedan ta in de som fungerar i traditionella kanaler som tv. Konceptet kallas social first att plocka upp marknadsföring som fungerar i sociala medier och ta ut det mer traditionellt.

Spaningen publicerades tidigare i Beaconomist i början av 2016.

Tobias Franzén

Presskontakt VD +46 70 797 34 58

The Amazing Society är en Social First-byrå. Människor är reklamtrötta och sociala nätverk har tvingat fram en ny typ av kommunikation. En som människor faktiskt vill konsumera. Varumärken måste klara av att skapa innehåll med tillräckligt kreativ höjd, utformade på ett sätt som får mottagaren att stanna och intressera sig och som genom intelligenta mediaköp placeras på rätt plats vid rätt tidpunkt.
Vårt namn betyder någonting för oss. Vi strävar efter att skapa ett Amazing Society. För oss och för alla vi når. Därför är vår vision att leda förändringen av vår bransch så att de budskap vi skapar inte skadar utan lyfter mottagaren. Samtidigt som vi skapar fantastiska resultat för våra kunder. Vi arbetar med kommunikation som stärker varumärken genom att vi tar ett tydligt socialt ansvar för vår och våra kunders kommunikation och marknadsföring. Vi ska förändra vår bransch. Genom att på riktigt digitalisera marknadsföringen samtidigt som vi stärker världen runt omkring oss med budskapen och idéerna vi skapar. Detta kallar vi Social First!